Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Stalna zbirka

1200–1600

Janez Ljubljanski

(u. po 1459)

Luxuria (Devica s hudičem)
1443, mešana tehnika, 125,5 x 111,5 cm

NG S 1245, Narodna galerija, Ljubljana

Zunanjo severno steno manjše podružnične cerkve je nekdaj krasila ikonografsko zanimiva stenska slika, naslovljena Luxuria, tudi Devica s hudičem, poimenovali pa bi jo lahko tudi Detomorilka. Že pred desetletji jo je zob časa uničil do neprepoznavnosti; 1992 so preostale barvne fragmente sneli in izvirnik in situ nadomestili s kopijo, ki je bila izdelana po predlogi Makučeve galerijske kopije. 

Predstavljena je personifikacija ene od pregreh – nečistosti oz. pohotnosti − v podobi lepe gole mladenke, ki stoji na mrtvem detetu in ki se z desnico drži za glavo zgroženega izraza na obrazu. Okoli rok se ji ovijata dve kači: ena je že zagrizla v grešničino dojko, druga pa je v pozi naskoka na drugo stran. V desnem spodnjem kotu je upodobljeno peklensko žrelo v podobi zmajeve glave z odprtim gobcem; iz njega se steguje dolg rdeč jezik, ki se ovija okrog mladenkine desne noge in ki jo bo vsak hip potegnil v gobec. Na koncu zmajeve zgornje čeljusti sedi zelen hudobec, ki je pohotnici okoli pasu ovil verigo, s katero bo vsak hip s potegom pospešil mladenkino pogubo v peklenskem žrelu. Starejši strokovni viri poročajo, da je bila ob zgornjem robu slikarskega polja zapisana letnica 1443.



Celotna poslikava visoške podružnične cerkve je delo Janeza Ljubljanskega. Slavoločno odprtino na ladijski strani obroblja trak z napisom, ki sporoča, da je poslikavo zaključila na Matejevo vigilijo (tj. 20. septembra) 1443 roka Janeza, ljubljanskega meščana in sina mojstra Friderika, slikarja iz Beljaka. Na votivni podobi na cerkveni fasadi se je samozavestni slikar tudi upodobil: prepoznamo ga po tipičnem slikarskem grbu (trije beli ščitki na rdečem polju). 

Janez Ljubljanski sodi med najbolje dokumentirane umetnostne osebnosti srednjega veka na Slovenskem; izoblikoval je samosvojo inačico še posebej lirično naglašenega internacionalnega mehkega sloga.



Visoko pod Kureščkom, podružnična cerkev sv. Miklavža

kopija stenske poslikave (Vladimir Makuc, 1956; tempera, gvaš / papir na lesonitu, 125,5 x 111,5 cm)


Od visokega srednjega veka do renesanse

V visokem srednjem veku je prevladovala nabožna umetnost, ki se je po slovenskem ozemlju širila iz prvih samostanskih ustanov in nato iz pomembnejših regijskih mest, zlasti iz Gorice, Beljaka in Ljubljane. Gotska umetnost je vztrajala še po nastopu renesanse, v 16. stoletju pa je umetniška dejavnost skoraj presahnila zaradi turških vpadov, zaradi kmečkih uporov in zaradi protestantizma, ki ni bil naklonjen likovni umetnosti.

V gotskem slikarstvu pripada vodilno mesto freskam. V zbirki jih predstavljamo z nekaj izvirnimi fragmenti in s kopijami, ki nam približajo najpogostejše motive, sv. Krištofa, sv. Jurija, pohod in poklon sv. Treh kraljev, in zanimivosti, kakor sta sveta nedelja in mrtvaški ples. Ob mnogih zasilno poimenovanih mojstrih poznamo tudi imena s prepoznavnimi opusi, kakor so Janez Aquila, Janez Ljubljanski, Mojster Bolfgang. Njihova ustvarjalnost je bila vpeta v sočasno umetnostno snovanje subalpskega prostora, kjer so se od nekdaj prepletali slogovni vplivi severnih in južnih dežel.

Številne srednjeveške kiparske delavnice so z reliefi in s kipi skrbele za oltarno opremo. Križani, Marija z detetom in pietà sodijo med značilne nabožne motive. Najzgodnejše kiparske stvaritve preveva še romansko občutenje, glavnino del pa slogovno določa gotika, ki je ponekod na Kranjskem, na Štajerskem in na Koroškem izzvenevala še v 16. stoletju. Vrhunec gotskega kiparstva pri nas pomenijo umetnine ptujskogorske kiparske delavnice, ki jo v naši zbirki zastopata Lepa Madona in Pietà iz Podsrede.

Med izredno kvalitetna dela poznogotskega baroka sodijo Marija z detetom, Katarina in Magdalena iz Avč in izjemno ekspresivno razpelo iz Dramelj. Renesančno kiparstvo je predstavljeno z odlitkoma nagrobnika drugega ljubljanskega škofa Krištofa Ravbarja in reliefov Andrejevega oltarja iz Gornjega Gradu, delo Ožbalta Kittla.