Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Stalna zbirka

1820–1870

Anton Dietrich

(Dunaj, 1799−1872)

Franc I. Avstrijski
1824, marmor, 76 x 38 x 27,5 cm
sign. in dat. d.: A. Dietrich fecit 1824

NG P 542, Narodna galerija, Ljubljana
Franc I. Avstrijski (1768‒1835) je bil zadnji cesar Svetega rimskega cesarstva nemške narodnosti in prvi avstrijski cesar. Kip je nastal leta 1824, verjetno kot spomin na kongres Svete alianse v Ljubljani leta 1821, ki je za nekaj časa spremenil Ljubljano v središče evropske politike.
Dunajski kipar Anton Dietrich je Franca I. Avstrijskega upodobil natančno in realistično, s poudarjenimi ličnicami in pogledom, ki odraža odločnost in avtoriteto. Po zgledu antičnih rimskih cesarjev je ovenčan z lovorjevim vencem, ki se je sprva priložnostno pojavil le pri Juliju Cezarju in Oktavijanu, kasneje pa so ga prevzeli vsi cesarji. Lovorjev venec je bil simbolno od nekdaj povezan s triumfom ter veličino in močjo cesarstev.


Bidermajer in romantika
Močno cenzurirano družbeno življenje v obdobju med dunajskim kongresom in pomladjo narodov, oslabljeno cerkveno naročništvo in vzpenjajoči se srednji razred so zaznamovali čas umika v zasebnost, k individualni samozavesti in občutenju pripadnosti; v srednjeevropski umetnosti se spremembe v družbi in v duhovnih sferah izražajo v slogu, poimenovanem bidermajer, ki sobiva z romantičnim pogledom na naravo. 

V tem času je največji razcvet doživelo portretno slikarstvo. Matevž Langus, Jožef Tominc, Mihael Stroj in Anton Karinger so se uveljavili kot profilirani portretisti, ki so svojo stanovsko samozavest izkazovali tudi z avtoportreti. Slikarji so se sprva opirali na formalne značilnosti neoklasicizma. Pozni Strojevi, predvsem pa Karingerjevi portreti opuščajo bidermajersko razpoloženje in prevzemajo bolj realistične poteze. 

Zanimanje za krajino se je kazalo najprej na ozadju portretov, proti sredini stoletja pa dobijo pomembno vlogo samostojne mestne vedute. Bidermajerska krajina je idilična, opisna, dopolnjena s štafažnimi figurami. Slikarje so pritegnile turistične in z domovinsko identiteto povezane lokacije: Triglav, Bohinjsko jezero, Bled. Kot izrazita krajinarja sta se uveljavila Anton Karinger in Marko Pernhart, ki je zaslovel z večdelnimi panoramskimi razgledi z gorskih vrhov. 

Mikaven okras meščanskega salona so bila tihožitja, ki so privlačila tudi ljubiteljske slikarke, med njimi Marijo Auersperg Attems.