Za pričujočo razstavo pripravljeni izbor del na
papirju je prvič pred očmi javnosti. Predstavlja umetnikov najintimnejši nabor
stvaritev, ki zavzemajo posebno mesto v njegovi ustvarjalni praksi. Morda bi
jih lahko celo ločili od ozko pojmovanega ustvarjalnega procesa kot postopka
nastajanja (tabelne) slike. Še najbolje bi njihov status opisali kot šiljenje
svinčnika – pripravo ali brušenje orodja, neke vrste predrealizacijsko fazo
ateljejskega dela.
Vsa dela na papirju so enako velika, slikana na
standardnih polah B-1 formata ne preveč kvalitetnega kartona. Mešanica olja,
pigmentov in terpentina izdaja funkcijo takšnih del, namenjeno realizaciji
tabelne slike. Karton kot cenen temeljnik v precejšnji meri zagotavlja
umetnikovo sproščenost pri delu, saj napak ni mogoče popravljati in se takšna
"zarisana" dela z lahkoto usmeri v koš. V procesu nastajanja slikane
površine slikar raziskuje lastnosti materialov, eksperimentira z njihovo
manipulacijo in medsebojnim učinkovanjem. Tako kopiči spoznanja in izkušnje o
lastnostih in učinkih materialov, njihovem spajanju in odbojnosti. Ta
raziskovalno-eksperimentalna dejavnost umetniški atelje poistoveti z
laboratorijem. Za slikarja takšen način pomeni tudi učenje, brušenje metjeja,
oblikovanje in preoblikovanje njegove senzibilnosti, otipavanje meja možnega.
Prančičeva dela na papirju v tem izboru so rezultat začetne faze ateljejskega
dela, ko so vse možnosti odprte. Tu gre za viharjenje idej in postopkov, v katerem
je racionalni nadzor minimalen, sredstvo izraza pa je lahko vse, kar se znajde
na dosegu roke. Presoja, izbor in vrednotenje pridejo na vrsto na koncu.
Eksperimentalni značaj razodevajo tudi posegi,
kakršnih sicer ne najdemo nikjer drugje v Prančičevem opusu. Humor, ironija,
sarkazem in umetnikove nazorske vrednote se sprožajo ob asociacijah iz
sodobnega kulturnega konteksta. Slikar brezkompromisno vztraja pri njihovi
večplastnosti pomenov, a Sejalec (izjemoma naslovljen slovensko!) se gotovo nanaša na diskurz o tem nacionalnem
simbolu, ki se je začel že ob osamosvojitvi. Koala in space je podoba, ki jo asociiramo s plišastim medvedkom iz
države NSK. Pandemic / Allergic opozarja
na bistveno razliko subjektov, ki jih naslavlja ista tegoba, in na ugotovitve
zdravstvenih statistik, da so alergije v sedanjem stoletju dosegle pandemične
razsežnosti. Wuhan Baby vključuje
rdeč emblem na glavo visečega netopirja, "krivca" za izbruh
pandemije, ki ima nekam človeške noge. Ti nekoliko bolj specifični znaki so
novost v Prančičevi sliki, ki še nekoliko bolj konkretno razširjajo delež
mentalnih konceptov na račun modernistične čiste vizualnosti. Dokazujejo, da
umetnik ne more pobegniti svojemu času in sprejema tovrstne koncesije zaradi
sprememb, ki jih doživljata umetnost in vizualna kultura v tem tisočletju.
Eksperimentalna dela na papirju Iva Prančiča so
zbrana v ateljejski mapi, v arhivu idej in izkušenj. Kadar jo umetnik prelista,
izbrane zamisli, ideje, odkritja in spoznanja lahko razvija naprej v postopnem
stopnjevanju refleksije. V hrepenenju po doživetju sublimnega, z univerzalno
sporočilnostjo in z nagovarjanjem posameznika so Prančičeve abstraktne slike
zadnji odmev razsvetljenskega humanizma, ki je dokončno katastrofo doživel v
medplemenskih pokolih in humanitarnih katastrofah Afrike, v srednjevzhodnih
urbicidih, na ukrajinskih frontah in z genocidom v Gazi.
Izbor del in postavitev razstave
Ivo Prančič
Avtor besedila
Andrej Smrekar
Vodja projekta
Bernarda Stenovec
Umetnine na razstavi
Narodna galerija, Ivo Prančič
Projekt sta podprla
6. november 2025 – 8. februar 2026
Narodna galerija
Galerija Narodni dom
Cankarjeva 20
1000 Ljubljana