Foto: AP
Foto: AP

Žensko figuro danes prekrivata draperija in tančica, čeprav jo je Artemisia naslikala golo. Takšna se je zdela preveč nespodobna Leonardu, še enemu članu družine Buonarroti, ki je dal 70 let po nastanku slike akt prekriti. Ker sta bili tančica in draperija doslikani tako kmalu po nastanku, bi jo bilo nemogoče odstraniti, ne da bi pri tem poškodovali izvirnih spodnjih plasti slike, poroča AP.

Foto: AP
Foto: AP

Artemisia je olje na platnu naslikala med letoma 1615 in 1617 za strop družinskega doma, danes muzeja Casa Buonarroti. Michelangelo Buonarroti mlajši (1568–1646) je delo naročil kot del serije slik, da bi z njimi proslavil življenje in delo svojega slavnega prastrica. Naslikana je na oblaku sedeča gola ženska figuro s pomorskim kompasom v rokah. Alegorija nagnjenja predstavlja prirojeno ustvarjalno sposobnost oziroma naravni talent kot predispozicijo za ustvarjanje umetnosti. Zaradi sorodnih potez s tistimi na umetničinih avtoportretih se jo je interpretiralo tudi kot možen avtoportret. Okoli leta 1684 je figuro s tančico in draperijo prekril Baldassarro Franceschini, znan tudi kot Il Volterrano.

V zadnjem obdobju je v okviru nasploh povečanega zanimanja za ženske avtorice, ki so bile v zgodovini umetnosti spregledane ali pa potisnjene ob rob osrednjih tokov, vse več pozornosti deležna tudi baročna slikarka Artemisia Gentileschi (1593–ok. 1656). V londonski Narodni galeriji so ji leta 2020 posvetili večjo razstavo. "Z njo lahko pokažemo, kako pomembno je restavriranje umetniških del, kako pomembno je postaviti zgodbe žensk v ospredje," je dejala Linda Falcone, koordinatorka projekta Artemisia od blizu.

Na stropu v pozlačenem okvirju
Slika je bila na stropu muzeja v pozlačenem okvirju. Ko je restavratorka Elizabeth Wick septembra odstranila okvir, se je iz tega dvignil oblak 400 let starega prahu, poroča AP. Restavratorji bodo s pomočjo ultravijolične svetlobe in rentgena poskušali ločiti poteze Artemisie Gentileschi od poznejših dodatkov. Javnost bo lahko spremljala potek konservatorsko restavratorskega projekta, ki naj bi trajal do 23. aprila.

Foto: AP
Foto: AP

Tančic ne bo mogoče odstraniti, saj bi s tem tvegali, da med procesom poškodujejo sliko. Zato bodo ustvarili digitalno verzijo izvirne slike in vključili v razstavo o projektu, ki jo bodo odprli septembra 2023.

Foto: AP
Foto: AP

Artemisia Gentileschi je v Firence prišla nedolgo zatem, ko so v Rimu sodili njenemu učitelju, ki jo je posilil. Slikarki so med pričanjem okoli prstov zavezali vrv in jo postopoma zategovali, da bi s tem preverjali njeno iskrenost. Prav tako so v sodni dvorani za zaveso opravili pregled, s katerim so potrdili, da ni več devica. Učitelj je bil spoznan za krivega in obsojen na osem mesecev zaporne kazni.

Prihod v Firence
"Koga drugega bi takšna izkušnja zlomila, ampak Artemisia se je vrnila. Odšla je v Firence. Prejela je sijajno naročilo slike gole figure za strop Casa Buonarroti. Mislim, da je ljudem pokazala: "Poglejte, kaj znam,
" je dejala Elizabeth Wick.

Po besedah Linde Falcone je bilo to eno Artemisijinih prvih slikarskih del. "V florentinskem kontekstu je bilo to njeno debitantsko delo. Istega leta je bila sprejeta na risarsko akademijo, ki je bila prva takšna ustanova v Evropi," besede Linde Falcone še povzema AP.

Pod mentorstvom Michelangela mlajšega je Artemisia Gentileschi vstopila na kulturno prizorišče svojega časa in postala dvorna slikarka.