Slikar Almanach (Almanah, Almanak, Almenaco Belga) je bil flamskega rodu. Delal je na Kranjskem v 2. pol. 17. stoletja. Zelo verjetno je, da gre za umetnika, ki je iz domovine odpotoval v Italijo, morda v Rim, in se je na poti domov ustavil v Ljubljani. Po stari literaturi naj bi bil 1667 (1676 ?) naslikal portreta barona Johanna Daniela Erberga in njegove žene Margarethe Dinzel von Angertburg; tri signirane risbe - Grad Bogenšperk, Ljubljana, Mlad sedeč kranjski kmet - in še nekatere druge so ohranjene v Valvasorjevi grafični zbirki v Zagrebu. Valvasor v Slavi vojvodine kranjske (Die Ehre des Hertzogthums Krain), knj. XI, str. 566, 577, 692, ki je izšla 1689 v Ljubljani in Nürnbergu, omenja Almanacha kot "slavnega slikarja", Janez Gregor Dolničar pa ga ok. 1715 imenuje "Almenaco Belga". Slikarju je bilo pripisanih več danes uničenih slikarij v gradu Bokalce in v Iškem Turnu, freske v gradu Soteska in morda je bil njegov tudi del fresk v porušenem knežjem dvorcu v Ljubljani. Naslikal je Sv. Frančiška Serafinskega za refektorij v frančiškanskem samostanu v Ljubljani (slike ne poznamo). V inventarjih grajskih zbirk na Kranjskem so Almanachu pripisani različni motivi: portreti, bitke, tihožitja, žanr, slike živali, mitološki in religiozni prizori in krajine. Samo zbirka Marksa Antona Polhograjskega, ki je 1731 umrl v Ljubljani, je obsegala 23 slik. Vse naj bi bile Almanachova dela; prav tako mu je bilo 1739 pripisanih 20 slik v inventarju zbirke Franca Žiga Englshausa s Studenca pri Igu. Od vseh teh del sta bili z gotovostjo prepoznani le dve sliki iz polhograjske zbirke: Kvartopirci I (Veselo omizje) v Narodni galeriji v Ljubljani in Mladenič s puranom. Za Almanachova dela veljajo Sv. Koloman v župnijski cerkvi v Mekinjah pri Kamniku in razne slike v zasebni lasti, medtem ko umetnin iz gradov Črni potok, Dol in Ostri vrh še nismo našli. Edvard Strahl omenja v Die Kunstzustände Krains, Graz 1884, str. 43, da je bil Almanach gostoljubno sprejet v gradovih baronov Erbergov na Ostrem vrhu (Osterberg), v Dolu (Lustthal) in v Stari Loki. Strahl se pri tem sklicuje na rokopis barona Jožefa Kalasanca Erberga in bržkone misli na Versuch eines Entwurfes zu einer Literatur-Geschichte für Krain, 1825. Sliki Kmečka družina in Pastir in pastirica izvirata z gradu v Stari Loki. Almanachova dela razkrivajo močno slikarsko osebnost, ki se je izoblikovala najprej na Flamskem, skoraj gotovo v Antwerpnu v krogu Theodorja Romboutsa in Wouterja Pietersz. Crabetha I. Crabeth je v času, ko je skupaj z drugimi flamskimi slikarji prebival v Rimu, imel vzdevek Almanack; ker je umrl že 1644, ga ni mogoče identificirati z našim slikarjem, ki je moral biti z njim tesno povezan bodisi sorodstveno ali kot učenec.
Lit.: Vir: Janez Gregor Dolničar: Annales Urbis Labacensis, Ljubljana ok. 1715, str. 130, Semeniška knjižnica, Ljubljana, rokopis 11. Johan Weichard Valvasor: Die Ehre des Hertzogthums Crain, XI, Laybach Nürnberg 1689, str. 566, 577, 692; Josef Kalasanz Erberg: Versuch eines Entwurfes zu einer Literatur-Geschichte für Krain, 1825 (Milena Uršič: Jožef Kalasanc Erberg in njegov poskus osnutka za literarno zgodovino Kranjske, Slovenska akademija znanosti in umetnosti, 28/6, Ljubljana 1975, str. 149, 151, 211); Zeri [& Rozman], 1983, str. 75-78, sl. 90-92; Zeri & Rozman, 1989, str. 15, 20-22, 23, 54-57, 61, sl. 32, 34-43; Cevc, J. W. Valvasor kot mentor slikarjev, 1989, str. 192, 193, 195, 202, 203, sl. na str. 195-199; Ksenija Rozman: Slikar Almanach: Odkupljena slika Kvartopirci II, Ljubljana 1996 [rk]; Almanach in slikarstvo druge polovice 17. stoletja na Kranjskem, ured. Barbara Murovec, Matej Klemenčič, Mateja Breščak, Ljubljana 2005 [rk].