ponedeljek, 14. april 2025, ob 19.00
Vljudno vas vabimo na dogodek iz cikla nastopov solistov ljubljanske Opere ob klavirju v Slavnostni dvorani Narodne galerije:
Slavko Savinšek
Pariške humoreske
Večer samospevov Francisa Poulenca (1899–1963)
Priznani operni solist ljubljanske
Opere, baritonist Slavko Savinšek je za koncert samospevov izbral pri nas manj
poznane in izvajane samospeve francoskega skladatelja in pianista Francisa
Poulenca, ki ga muzikologi uvrščajo med največje skladatelje prve polovice
dvajsetega stoletja. Najbolj znan je po svojem izjemnem opusu samospevov, ki ga
odlikuje (pretanjen) humor, subtilnost in izjemen intelektualni naboj. Zaradi
svoje izjemne radovednosti, poglobljenosti, znanja in mojstrstva v
skladateljski obrti je Poulenc pomembno in neomajno zaznamoval obdobje
pariškega neoklasicizma.
AIRS CHANTÉS, ZAPETE MELODIJE (1928–1930), FP046, Salabert*
Jean Moréas
- Air
romantique, Romantična
- Air
champêtre, Kmečka
- Air
vif, Živahna
|
TORÉADOR, BIKOBOREC (1918–1933), FP011, Salabert
Jean Cocteau
CHANSONS GAILLARDES, VESELJAŠKE
PESMI (1926),
FP042, Heugel*
XVIII. stoletje, anon.
- La
Maîtresse volage, Nestanovitna ljubica
- Chanson
à boire, Pivska pesem
- Madrigal
- Invocation
aux Parques, Priklic Parke
- Couplets
bachiques, Kupleti Bakhu
- L'Offrande,
Darovanje
- Sérénade,
Serenada
- La
Belle Jeunesse, Lepa mladost
|
*****
BANALITÉS, BANALNOSTI, FP107, Eschig-Durand*
Guillaume Apollinaire
- Voyage
à Paris, Potovanje v Pariz
- Hôtel,
Hotel
|
LE BESTIAIRE OU CORTÈGE
D'ORPHÉE, BESTIARIJ ALI ORFEJEVA POVORKA, FP015a, Eschig-Durand*
Guillaume Apollinaire
- ILe
Dromadaire, Kamela
- La
Chèvre
du Thibet, Tibetanska koza
- La
Sauterelle, Kobilica
- Le
Dauphin, Delfin
- L'Ecrevisse,
Rečni rak
- La
Carpe, Krap
|
DEUX MÉLODIES, SAMOSPEVA (1957), FP162, Eschig*
- La
Souris, Miška (G. Apollinaire)
- Nuage,
Oblak (L. de Beylié)
|
LA
GRENOUILLÈRE, ŽABJI OTOK (1939), FP096, Salabert*
Guillaume Apollinaire
QUATRE POÈMES DE GUILLAUME
APOLLINAIRE, ŠTIRI PESMI GUILLAUMA APOLLINAIRA, FP058, Salabert*
- L'Anguille,
Jegulja
- Carte
postale, Razglednica
- Avant
le cinéma, Pred kinom
- 1904
|
SODELUJEJO
SLAVKO SAVINŠEK, bariton
IRINA MILIVOJEVIĆ, klavir
STEFAN PAJANOVIĆ, klavir
Lektorica: ANNE-CÉCILE LAMY-JOSWIAK
* Založnik
PARIŠKE HUMORESKE
Francis Jean Marcel Poulenc (1899–1963)
Za svoj tokratni koncert
samospevov sem izbral pri nas manj poznane in izvajane samospeve francoskega
skladatelja in pianista Francisa Poulenca, ki ga muzikologi uvrščajo med
največje skladatelje prve polovice dvajsetega stoletja. Najbolj znan je po svojem
izjemnem opusu samospevov, ki ga odlikuje (pretanjen) humor, subtilnost in
izjemen intelektualni naboj. Zaradi svoje izjemne radovednosti, poglobljenosti,
znanja in mojstrstva v skladateljski obrti je Poulenc pomembno in neomajno
zaznamoval obdobje pariškega neoklasicizma. Njegov opus bogatijo tudi številne
klavirske skladbe, vokalno-instrumentalna dela, številna dela za različne
komorne sestave in tri opere.
Skladatelja sta že od mladih let
usmerjala starša. Oče Émile je bil velik občudovalec Masseneta, mama Jenny pa
ga je uvajala v salone prijateljic, kjer se je že zgodaj srečal s komornim
muziciranjem in poezijo. Ker je izhajal iz bogate družine – družba Rhône
Poulenc je še danes del Sanofi-Aventis, največje francoske
kemijsko-farmacevtske multinacionalke –, so mu lahko privoščili dobre učitelje.
Mladi Poulenc je tako pri desetih letih ustvaril prvo skladbo En barque.
Nanj je najbolj vplival njegov izjemni učitelj klavirja Ricardo Viñes
(1875–1943), za katerega je sam Poulenc pritrdil, »da mu dolguje vse« (Johnson,
19). Viñes je skladatelja usmerjal ne le pri izpopolnjevanju klavirske igre,
temveč tudi pri razvoju estetike, nanj je prenesel tudi svoj dandyevski videz
in katalonski, mediteranski značaj. Njegov vpliv na skladatelja je bil
odločilen, saj zaradi prve svetovne vojne ta ni mogel pridobiti formalne
klasične izobrazbe (Johnson, 19–20).
Pri osmih letih se je mladi
Poulenc navduševal nad občutljivostjo glasbe, posebno so mu bila všeč dela
Debussyja, kmalu zatem pa se je seznanil s Schubertovim ciklom samospevov Zimsko
popotovanje (Winterreise), kar je bilo zanj usodno: ta komorna zvrst
ga je prevzela in vse več se je posvečal samospevom. Poznal je vse tedanje
prevode Schubertovih pesmi, širil je svoja glasbena obzorja in jih povezoval z
drugimi zvrstmi umetnosti – vse to mu je pomagalo zgraditi globok in temeljit
(vse)obsežen odnos do samospeva. Biografi dodajajo, da so ga starši pogosto
vodili po muzejih in galerijah. Tako si je mladi skladatelj pri sebi zgradil
sintezo vizualnega, glasbenega in poetičnega ustvarjanja, kar je zaznamovalo
predvsem njegov opus francoskih mélodies. Kot pove Pierre Bernac, je mélodieposebna, odprta, koncertna oblika, sorodna nemškemu liedu (samospevu),
razvili pa so jo Berlioz, Fauré in Massenet v drugi polovici 19. stoletja. Chanson je ponarodela oblika trubadurske
dediščine, kar vidimo v ciklih Chansons gaillardes in Chansons
villageoises (Bernac 1970, predgovor).
Slovenščina je eden redkih
jezikov, ki upošteva to razliko, narodne in ponarodele pesmi so ločene od
samospevov. Čeprav številnim našim prvim samospevom očitajo čitalniški značaj
in malomeščanstvo, gre samospevu pripisati veliko vlogo pri ozaveščanju narodne
samobitnosti, slovenske kulturne zgodovine in njenega razvoja na prelomu 19. v
20. stoletje in tudi danes.
Ko so Poulenca vprašali, kakšen
je njegov način skladanja, je pomenljivo odgovoril: »Skladam po instinktu …
Navdih je skrivnostna zadeva, ki je ni mogoče razložiti. Ko prebiram tekst, se
v meni rodi melodija.« Pesnik Paul Éluard je to njegovo izjavo strnil s
prispodobo »Roko vodi srce« oziroma »Uglasbitev poetskega besedila mora biti
dejanje ljubezni in ne dogovorjena poroka« (Bernac 2014, 45–47).
Ob prebiranju teh citatov se
vokalna lirika Francisa Poulenca pred nami jasno izrisuje kot zgodovinski most
med Fauréjem, Debussyjem in Massenetem ter razcvetom francoskega šansona po
drugi svetovni vojni. Poulencov »Prosim, ne analizirajte moje glasbe –
vzljubite jo!« zveni kot oporoka … (Bernac 2014, prav tam). Bernac na tem mestu
poudari, da je Poulenc vedno zahteval enakovrednost pianista in pevca pri
izvajanju samospevov – iz nje izhaja moč njunega enakovrednega dialoga. Kot
poustvarjalec njegove glasbe na današnjem koncertu lahko njegova premišljanja
le potrdim. Na podlagi dostopnega materiala, ki nam ga je zapustil, s
številnimi navedbami, opisi in navodili izvajanja, pa tudi s pomočjo citatov
ter ob prebiranju literature o njegovem življenju in delu, se prepoznava njegov
osebni značaj, ki se zrcali v njegovih hudomušnih glasbenih razmišljanjih.
Upošteval sem številne napotke glede poudarkov, izgovarjave besedila, agogike
ter druge oznake. Poudariti velja, da je bil Pariz po uničujoči prvi svetovni
vojni epicenter kulturne katarze, ki je želela zasnovati povojno (svetovno)
glasbeno in drugo umetnost. V Parizu so takrat delovali tudi velikani drugih
umetniških zvrsti (med drugimi pesnika Jean Cocteau in AndréBreton, slikar Pablo Picasso, skladatelja Erik Satie in Igor Stravinski),
njihova interakcija pa je bila zavidljiva: ob razmišljanjih in pogovorih so
predstavljali svoje zamisli, v svojih delih zrcalili različne zvrsti umetnosti,
preizkušali nove metode in tokove ter želeli umetniško izraziti duh tedanjega
Pariza. Zapisi v literaturi, navedeni na dnu tega lista, postavljajo v kontekst
tako skladatelja kot njegovo delo – nekateri avtorji so skladatelja osebno
poznali, z njim poustvarjali in debatirali, knjige o njem pa so napisali tudi
na podlagi intervjujev, obiskov njegovih koncertov in drugih virov. Navedena
literatura je torej izredno dragocena pri poglabljanju v materijo njegovih
samospevov.
Mélodies na današnjem
koncertu nudijo vpogled v delček Poulencovega vokalnega opusa, ki obsega 148
samospevov. Za prvi del koncerta sem izbral skladbe, ki najbolj odsevajo njegov
literarni okus in izražajo njegova družbeno-politično stališča. Drugi del
koncerta izrisuje njegov odnos do poezije Guillauma Apollinaira.
Ciklus Airs chantés (1928–1930) na poezijo Jeana
Moréasa je nastal kot stava med skladateljem in glasbenim založnikom, da je
mogoče skladati tudi na verze, ki jih skladatelj ne čuti. Poulenc nad poezijo
Moréasa ni bil navdušen in ni čutil goreče želje po njeni uglasbitvi, a naloga
mu je postala izziv, kako občinstvu predstaviti svoje videnje blage ironije.
Poulenc je ob neki priložnosti jasno izrazil svoj odnos do poezije Jeana
Moréasa in hkrati svoje začudenje: »Želel sem uničiti ta tekst, ljudem pa je
bilo všeč« (Nichols, 95). Samospevi so postajali vse bolj priljubljeni in ravno
ta cikel je Poulencu prinesel uspeh in prepoznavnost na koncertnih odrih ter v
širši javnosti. Kritik André George je Poulenca razglasil za francoskega
Schuberta (Lacombe, 248).
Samospev Toréador (1918) je izjemno ironičen. V
času njegovega nastanka je veliko skladateljev pisalo opere o daljnih deželah:
o Japonski, Kitajski, Španiji in Indiji, zgodbe pa so bile zasnovane brez
poglabljanja v njihovo kulturo in zgodovino. To je številne intelektualce in umetnike
motilo in začeli so se posmehovati. Tako je pesnik Jean Cocteau napisal pesem o
bikoborcu, ki se v konjski vpregi vozi po Benetkah in prepeva v francoskem
jeziku. Rogovi bika, ki ga prebode v areni, so metafora za rogove, ki mu jih je
nataknila ljubica, ko ga je varala s starim in bogatim aristokratom. Ta
intelektualni absurd je Poulenca navdihnil, da je z izrazito folklornim melosom
pokazal na cinizem evropske kulture (Johnson, 29). Cocteau je po tej skladbi
Poulenca vključil v skupino obetavnih skladateljev, imenovano Les Six. Njuna
prijateljska in ustvarjalna vez je trajala vse življenje, najvidnejše pa se je
izrazila ob nastanku opere La Voix humaine na Cocteaujev libreto.
Cikel Chansons gaillardes
(1926) je pisan na
pregrešna antologijska lirična besedila z začetka 18. stoletja. Pesmi vsebujejo
obscene podrobnosti poročnih prevar, devištva, nezvestobe, ušivosti, pijanstva
in pogovorov iz pivnice. Svoboda teh besedil se je številnim zdela preveč
prostaška in prostodušna. Vzdušje, ki ga ustvarjajo, je kot pogovor dveh
pijanih moških v gostilni po preveč popitih kozarcih. Takih besedil ni bilo
mogoče izvajati v salonih, saj so različni družbeno-politični pretresi, od
francoske revolucije, puritanstva, svoje pa je dodal še vpliv viktorijanske
dobe v Angliji, v francoski družbi utrdili čvrste moralne standarde. Poulenc je
z izbiro Chansons gaillardes želel pokazati na začetek razkroja in
pohujšanje tedanjega Pariza, ki ga ne bo moč ustaviti. O svojem pristopu k
skladanju je rekel, da je skladal »kot Orlando di Lasso*[1]v
pijanem stanju« (Lacombe, 188). Pesmi so bile družbeno aktualne, saj je to
obdobje velike prohibicije v ZDA in podobnih teženj tudi v Evropi. Ko je
Poulenc iskal interpreta tega cikla, je spoznal mladega baritonista Pierra
Bernaca (1899–1979), ki je zatem imel največji vpliv na skladateljev vokalni
opus. Skupaj sta veliko nastopala in med drugim izvajala številne Poulencove
samospeve, baritonist Pierre Bernac pa je pozneje v svojih knjigah opisal način
njunega skupnega muziciranja in pogovore kot interakcijo med dvema
enakovrednima umetnikoma komorne zasedbe: solista in pianista. V delu Interpretacija
francoske pesmi (1970) je poudaril pomen besedila in dikcije pri izvajanju
samospevov. Ta knjiga je postala temelj za razvoj francoske vokalne
interpretacije po drugi svetovni vojni. Bernacova najboljša učenka je bila
slavna sopranistka Jessye Norman.
V drugem delu koncerta, ki se
začne in konča z valčkom, predstavljam opus, povezan s pesnikom Guillaumom Apollinairom (1880–1918). V svojem prispevku na konferenci o
skladateljih in pesnikih je Poulenc leta 1947 povedal: »Nihče ne bo nikoli
vedel, koliko dolgujem Apollinairu. Očaral me je v mladosti in ob njegovi
poeziji sem dozorel. Na žalost sem ga videl samo desetkrat, a to je bilo
dovolj. Po njegovi smrti sem se veliko pogovarjal z njegovo vdovo.
Najpomembnejše mi je bilo, da sem slišal njegov glas. To je izhodišče za
vsakega skladatelja, ki ne želi izdati pesnika. Barva njegovega glasu in
njegovega opusa je vesela melanholija. Blaga ironija brez prizemnega humorja …
On je Toulouse-Lautrec naše poezije.« (Southon, 106–107 in Lacombe, 137).
V zbirko Banalités (1941) je Poulenc zbral banalne
teme iz vsakdanjega življenja literata Apollinaira, ki so pomagale odgnati
težke misli med vojno. Apollinaire je bil nemškega rodu in je na lastni koži
občutil nemško agresijo prve svetovne vojne, pesmi pa je napisal kot kljubovanje
nemškemu Kaiserju. Na žalost se je zgodovina ponovila. Poulenc zbirke ni
želel opredeliti kot cikel, saj so njena literarna predloga črtice, prav tako
med njimi ni vsebinske povezave (Bernac 2014, 84). V samospevu Voyage à Paris Poulenc izraža nostalgijo do najbolj
priljubljenega francoskega igralca Mauricea Chevalierja in pri izvedbi zahteva
posnemanje igralčevega akcenta (Nichols, 176). V samospevu Hôtel govori o želji igrati se s cigaretnim dimom v sončnih žarkih
ob oknu.
Cikel Le Bestiaire ou
Cortège d'Orphée (1920)
je skladatelj napisal v rani mladosti in predstavlja njegovo prvo delo,
povezano z Guillaumom Apollinairom. Slikarka Marie Laurencin, Apollinairova
vdova, je napisala, da ta Poulencov cikel zveni, kot da bi svoje verze
recitiral sam Guillaume (Bernac 2014, 68). Prvotno je cikel obsegal 12 kratkih
pesmi, ohranilo pa se jih je le šest. Teh šest kratkih skladb je kot zbirka
skic, ki jih krasijo bogati kontrasti. »V tem delu nisem nikoli iskal globine,
hotel sem prirediti razstavo slik,« je cikel opisal skladatelj (Lecombe, 137).
Osemintrideset let pozneje je
uglasbil še eno pesem Guillauma Apollinaira iz ciklusa Le Bestiaire,
nastal je samospev La Souris. Poulenc je povedal, da je ta samospev
njegovo žalovanje za mladostjo. Združil jo je s pesmijo Nuage avtorice Laurence de Beylié. Pesnica
je bila navdušena, Poulenc pa jo je čutil kot svoj labodji spev. Biografi
dodajajo, da je po La Souris napisal le še en samospev (Bernac 2014, 70).
Samospev La Grenouillère (1939) opisuje lepoto in
brezbrižnost poletij na otočku v okolici Pariza. Kot navdih za uglasbitev te
Apollinairjeve pesmi je skladatelju služila Renoirjeva slika Kosilo
čolnarjev (Bernac 2014, 81). Pesem izraža nostalgijo za starimi časi,
Maupassantom, sprehodi po Parizu in je najboljši primer vesele melanholije
Apollinaira. Samospev je bil darilo Poulencovi prijateljici Marie-Blanche de
Polignac (Nichols, 165), ki je dobila Renoirjevo sliko in je živela zasanjana v
preteklost. Kot pravi pesem, so žal tudi glede na zgodovinske okoliščine minili
lepi stari časi. Nekaj mesecev zatem se je začela druga svetovna vojna.
Cikel Quatre Poèmes de
Guillaume Apollinaire (1931)predstavlja skladateljeve najbolj »pariške« samospeve. Poulenc in Bernac
poudarjata petje v pariškem dialektu. Samospev L'Anguille govori o podzemlju Clichyja, moralno dvomljive in
nevarne pariške četrti, Carte postaleo nedolžnosti ljudi in poezije z akrostihi, Avant le cinéma o očaranosti nad kinematografom in snobizmu
občinstva ter o tako imenovanih »umetnikih«, 1904 pa o karnevalu, uživaštvu, hedonizmu in razvratu nočnega
življenja. Bernac trdi, da so bile to skladateljeve najljubše skladbe. Imel jih
je za lasten poklon Parizu, ki ga ni več (Nichols, 115 in Bernac 2014, 73). V
svojem slogu, tako dramskem kot glasbenem, so samospevi podobni Poulencovi
operi Tejrezijeve dojke, napisani po Apollinairovi drami. To opero smo
uprizorili v SNG Opera in balet Ljubljana v sezoni 2003/2004, režijo je
podpisal Vito Taufer, dirigentsko vodstvo pa je prevzel Borut Smrekar. Sam sem
nastopil v vlogi ravnatelja gledališča. Predstava je bila velika uspešnica.
Veliki valček Les Chemins de
l'amour (1940) je
verjetno najbolj znan Poulencov samospev. Napisan je bil kot scenska glasba za
igro Léocadia Jeana Anouilha in s
samospevi Hôtel in Voyage à Pariszaokroža potovanje v Pariz(Lacombe, 384). Bernac tega samospeva namenoma ni vključil v svojo knjigo o
Mélodies, saj to ni klasičen samospev. Pripomnil je tudi, da pevci, ki pojejo
le to Poulencovo skladbo, »nimajo pojma o njegovi glasbi« (Johnson, 217).
Po izvedbi svojega zadnjega cikla Déux
Melodies (samospeva La Souris in
Nuage) je Poulenc leta 1957 v svoj dnevnik zapisal: »Okus občinstva za
samospeve prihaja h koncu, tako so mi povedali, da ni več v modi. Kako
žalostno, kakšna izguba! Naj živijo Schubert, Schumann, Musorgski, Chabrier,
Debussy …« (Johnson, 339 in Bernac 2014, 205).
Temu lahko samo dodam: kako preroško! In na seznam bi dodal
še njega. Francisa Poulenca!
Slavko Savinšek
Priznani
operni solist SNG Opera in balet Ljubljana