Komisija za postavitev javnih spomenikov in obeležij v
Mestni občini Ljubljana je na 30. seji, 28. 2. 2018, sprejela sklep: »da
podpira predlog postavitve dveh kipov v praznih nišah na fasadi Narodne
galerije.« S tem želi Mestna občina Ljubljana počastiti 100. obletnico
ustanovitve Narodne galerije v Ljubljani.
Na vabljenem natečaju so sodelovali akademski kiparji Mirko
Bratuša, Boštjan Drinovec, Damjan Kracina in Matjaž Počivavšek.
Strokovna komisija je ob upoštevanju v razpisu navedenih
kriterijev kot tudi po presoji finančnih možnosti izvedbe odločila, da za
postavitev skulptur v niši na fasadi Narodnega doma oz. Narodne galerije
predlaga delo akademskega kiparja Damijana Kracine.
Damijan Kracina
Akademski kipar Damijan Kracina je oblikoval dve skulpturi, ki asociirata na moški in ženski
princip, obenem pa ponujata večplastno branje, tako glede vsebin, ki jih hrani
Narodna Galerija, kot glede prepleta kiparstva, slikarstva in arhitekture iz
različnih umetnostnih obdobij. Posebej pritegne pozornost povzemanje motiva
Robbovega vodnjaka s skalami, iz katerih rasteta skulpturi, s čimer se
izpostavlja vez med Narodno galerijo, ki hrani original Robbovega vodnjaka, in
mestom. Skulpturi je avtor prilagodil obliki niš, iz katerih je povzel okrasje
in pozlato ter prispodobi figur v svitku povezal z znamenitima slikama Jožefa
Tominca. Med likom posameznika in skupine je ustvaril dialog, poprsja pa je
povezal z organskimi elementi, ki jih tudi sicer uporablja v svojem
ustvarjanju. Skulpturi, ki simbolno opozarjata na poslanstvo in vsebino
ustanove, se skladata s kompozicijo fasade Narodnega doma, kljub temu da
ohranjata značilen likovni izraz avtorja.
Strokovna komisija v sestavi: predsednik, podžupan MOL,
prof. Janez Koželj in člani mag. Mateja Breščak, dr. Andrej Smrekar, Jerneja
Batič, Blaž Peršin ter predstavnica ZVKDS kot svetovalka Marija Režek Kambič so
podali sledeče obrazložitve glede svoje odločitve:
Mirko Bratuša
Akademski kipar Mirko Bratuša je za idejno rešitev predlagal delo z
naslovom Nameštalka in Anonimus. Avtor je izkoristil priložnost, da
na ironičen način izrazi v obliki neke vrste performansa svoje kritično
stališče do povabil k izdelavi idejnih rešitev za javne spomenike. Pri tem je
dramaturgijo absurda izpeljal z znatno primesjo vulgarnosti. Komisija je
avtorjevo sporočilo razumela in odigrala tudi predvideno vlogo, s čimer je
avtor dejansko dosegel svoj namen. Iz te ugotovitve komisije potemtakem izhaja,
da predlagana rešitev ni primerna za izvedbo.
Boštjan Drinovec
Akademski kipar Boštjan Drinovec je predstavil delo z naslovom Mladenka
in mladenič. Predlagan izbor teme "nagovarjanja in zapeljevanja",
pri kateri se avtor sklicuje na poslanstvo Narodne galerije in zato skuša
oblikovati neposreden nagovor obiskovalca, je sicer primeren in domiseln. Vendar
pa mladostnika vsak na svojem balkonu razvijata dialog med seboj, s čimer ne
usmerjata gledalca k Narodni galeriji, temveč na trg pred njo. Niši na fasadi
sta namreč z ograjo, na kateri vsaka od figur sloni, preoblikovani v balkon,
kar postavlja protagonista v vlogo opazovalcev dogajanja na trgu, hkrati pa
pozirata, s čimer javnosti ne sporočata, kakšna vsebina se krije izza fasade.
Motiv je podoben druščini v Manetovem Balkonu, ki spremlja
spektakel na bulvarju in je hkrati spektakel za mimoidoče.
Matjaž Počivavšek
Akademski kipar Matjaž Počivavšek je na izredno pretanjen način oblikoval
dve abstraktni skulpturi, ki v ospredje postavljata snovnost, ki z lepoto
izčiščenih oblik zapeljuje gledalca. Likovno dovršeni in čutno sugestivni formi
sta izjemno avtorsko delo, ki postulira intimno komunikacijo in kontemplacijo.
Komisija ugotavlja, da prevelika razdalja v perspektivi med prostorom gledalca
in plastiko visoko na fasadi takšnega doživljanja ne omogoča. Prav tako kot v
pogledih od spodaj plastiki tudi v pogledih od daleč izgubita svojo
komunikacijsko učinkovitost. Po mnenju komisije bi delovali abstraktni, četudi
umirjeni obliki skulptur iz brona kot tujek v fasadni kompoziciji. Komisija je
prepričana, da bi bilo bolj kot na fasado Narodnega doma smiselno umestiti obe
skulpturi na trg pred galerijo oziroma v drug primeren javni prostor.