Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Razstave
Odstiranja | 5. 6. 2025 – 3. 9. 2025

Odstiranja: Francesco Robba, Karel VI.

Nova dognanja o portretu iz nežgane gline

Francesco Robba je izdelal dva portreta Karla VI., in sicer enega iz marmorja in enega iz gline. Ker sta si zelo podobna, sklepamo lahko dvoje. Kipar je najprej izdelal predlogo iz gline, po kateri je izklesal različico v kamnu. Druga domneva kaže na časovno zaporedje: glineni kip predstavlja repliko kamnitega in je torej nastal kasneje. Oba portreta si lahko ogledate na razstavi Barok v Sloveniji v prvem nadstropju Narodne galerije.

Baročna plastika iz nežgane gline predstavlja pravo redkost v slovenskem in evropskem prostoru. Zakaj je Robba izdelal portret iz nežganega materiala, ne vemo zagotovo, najverjetneje pa so odločitev pogojevale časovne in finančne omejitve. Da je kip kljuboval atmosferskim vplivom, se lahko zahvalimo predvsem avtorjevemu tehnološkemu znanju in iznajdljivosti. Med restavriranjem smo ugotovili, da so zunanje ploskve temnejše in trše kot glina v notranjosti. Poleg tega smo v razpokah odkrili temne prašne delce, ki so nakazovali, da je bil kip po modeliranju izpostavljen toplotnemu viru. Domnevo smo potrdili z odvzemom vzorcev gline. Naravoslovno-tehnološke analize so pokazale, da je bil kip izpostavljen temperaturi, ki ni presegala 500 ̊C. Ob tem je prišlo do mineralne transformacije, ki je delno izboljšala odpornost površine občutljivega nosilca. Obstojnost kipa je avtor izboljšal tudi tako, da je razpoke, ki so nastale med sušenjem, zapolnil z mavcem, hrbtno stran pa utrdil z zmesjo naravne smole in polnila, v katerem prevladuje flišni peščenjak.

Izdelek je Robba nato zaščitil z rdečim premazom iz jajčnega beljaka oz. kazeina in pigmentov rdečega okra ter svinčevega minija. Prvemu premazu je sledil sloj bakrove bronse, ki je portret obarval zlato. Z rentgenskim slikanjem torza smo ugotovili, da glina ne vsebuje dodatkov, kot so rastlinska ali živalska vlakna, ki bi jo dodatno povezovala. Prav tako je kip brez strukturnih elementov, ki bi zagotavljali trdno oporo. Izjema je kovinsko nasadišče za glavo.

Dejstvo, da se umetnina ob dvigu v pokončni položaj lahko prelomi, je zbujalo skrb, zato smo glineno maso v notranjosti preučili tudi z metodo računalniške tomografije. Ugotovili smo, da je glinena masa kljub posameznim manjšim votlim predelom brez večjih razpok. Kip je Robba gradil po načinu dodajanja materiala iz notranjosti proti zunanjim ploskvam, pri tem pa zagotovil dobro povezanost novo dodanega materiala z obstoječim.

Kljub kiparjevemu mojstrstvu pa portret v teku časa ni ostal v enem kosu. Glava je bila namreč razbita na večje število fragmentov. Torzo in 14 večjih fragmentov glave smo poskenirali in izdelali 3D virtualno rekonstrukcijo portreta. Fragmente smo podrobneje preučili in odkrili, da je avtor oblikoval glino s prostimi rokami, z zobatimi modelirkami in z gladilkami. Še posebej zanimivi so avtorjevi prstni odtisi, Robbov pečat, s katerim se je za večno zapisal v to edinstveno kiparsko delo.

Do sedaj je bila izvedena vrsta postopkov, s katerimi smo utrdili nosilec in sestavili fragmente glave. Površino smo očistili in utrdili poškodovano barvno plast. Nova odkritja ne bogatijo le znanje o avtorjevi tehniki, ampak so nadvse pomembna tudi za nadaljevanje posega, s katerim bo umetnina spet postala zaključena celota.

Avtor:
Matevž Sterle
5. junij – 3. september 2025
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana