Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Razstave
Odstiranja | 3. 2. – 2. 3. 2022

Odstiranja: Ivana Kobilca

Očividka evropskih secesij

Kot umetnica se je Ivana Kobilca najudobneje počutila v tujini, tudi če je ustvarjala za domače naročnike. Njeni stiki s slovenskim likovnim prizoriščem in s slovenskimi ustvarjalci so skopi, posebej če jih primerjamo z odnosi s tujimi umetniki. Občutek je bil obojestranski – slikarka je nerada razstavljala v Jakopičevem paviljonu in tudi na skupinski karikaturi Hinka Smrekarja iz leta 1912, na kateri je Smrekar predstavil slovensko likovno srenjo, nje ni (visok moški ob levi strani je Pavel Gustinčič).

Ivana Kobilca je bila bolj povezana s tujimi umetniki, ki so bili vpleteni v štiri večja secesijska gibanja v Evropi: v münchensko, pariško, dunajsko in berlinsko. Jedro njene evropske družbe so predstavljale kolegice študentke, ki so tako kot ona obiskovale münchensko akademijo za ženske, ki jo je vodil Alois Erdtelt: Rosa Pfäffinger, Maria Slavona in Käthe Kollwitz. Ko je Ivani Kobilci Fritz von Uhde, soustanovitelj münchenske secesije (ust. 1892), svetoval, naj se preizkusi v Parizu, se je povezala z neutrudljivim titanom takratne francoske umetnosti, Pierrom Puvisom de Chavannesom. On jo je, tako kot številne druge umetnike, ki so se zbirali pri njem, spodbujal k razstavljanju na salonu pariške secesije (ust. 1890). V Parizu je Kobilca živela skupaj z Roso Pfäffinger, Mario Slavono in Willyjem Gretorjem, manipulativnim umetnostnim mecenom, ki je bil povezan z več avantgardnimi umetniki. Med življenjem v Sarajevu je kot redna sodelavka ilustrirane revije Nada (izhajala 1895–1903) spoznala Maximiliana Liebenweina, bodočega podpredsednika dunajske secesije (ust. 1897). V Berlinu je ohranjala stike s Käthe Kollwitz (ki je tudi vzgajala sina Rose Pfäffinger), članico berlinske secesije (ust. 1898), in živela le za kratek sprehod stran od secesijskega razstavišča.

Umetnica je svoj ustvarjalni vrhunec doživela v Parizu pri dvaintridesetih letih in nato vztrajala pri realizmu, v katerem je sodobne odvode omehčala in vključila le v kompozicijo in pentimete. Ivana Kobilca je v tujini, z izjemo Sarajeva, izvrševala manj zahtevna naročila in težko prenašala zavrnitve in kritiko. Sama je poročala, da so se tuji mojstri tudi v metropolitanskih središčih težje uveljavili, prav tako ni nikjer ostala dovolj dolgo, da bi se zares udomačila. Zanimiva je primerjava s Käthe Kollwitz in Mario Slavono: obema je v slikarstvu uspelo precej pozno, na domačih tleh (v Berlinu) in ob institucionalni podpri. Mentor Käthe Kollwitz je bil Max Liebermann, predsednik berlinske secesije, Maria Slavona, prav tako članica berlinskega združenja, pa se je poročila z Ottom Ackermannom, švicarskim trgovcem z umetninami. Maria Slavona se je usmerila v impresionizem ter v Salonu Miethke na Dunaju in v salonu Paula Cassirerja v Berlinu razstavljala v svojih štiridesetih letih, Käthe Kollwitz pa je vrh svoje ekspresionistične kariere dosegla po petdesetem letu. Tudi Ivana Kobilca je dobila nov zagon ravno ob tej življenjski prelomnici, a razvoj je prekinila prva svetovna vojna in slikarka se je iz Berlina vrnila v Ljubljano, kjer so jo pričakali (po)vojno pomanjkanje, manj zahtevni naročniki in domača umetniška klika.

Ivana Kobilca in secesije

Avtor
Michel Mohor

Predstavitev: četrtek, 3. februar, ob 18.00.

3. februar–2. marec 2022
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana