Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Razstave
Odstiranja | 7. 9. 2023 – 4. 10. 2023

Odstiranja: Trije šopki cvetja, Španska šola

Brezčasni in dišeči šopki so sestavljeni iz cvetlic, ki ne cvetijo istočasno. V mešani postavitvi so predpomladni teloh, pomladne narcise in tulipani, majske šmarnice, lilije, potonike, junijske vrtnice, nageljni, dalije in jasmin. V šopku na levi strani slike je nekaj cvetlic, ki jim je do upodobljenega videza morala pomagati slikarjeva domišljija.

Tip šopkov, oblikovanje cvetja, navzočnost žuželk in ptic kaže na zgledovanje pri italijanskih cvetličnih tihožitjih prve četrtine 17. stoletja. Navkljub italijanskemu izhodišču celoten vtis slike in nekateri detajli kažejo na špansko šolo. Čeprav slikar ni znan in slog ni dovolj značilen, da bi ga lahko povezovali s katerimkoli znanim slikarjem, lahko ugotovimo, da v mnogočem spominja na tihožitja Juana van der Hamna y Léona (1596–1631) in Pedra de Camprobína (1605−1674). Tihožitje izstopa z dramatično osvetlitvijo in podrobno naslikanimi predmeti. Umetnikova samozavestna uporaba chiaroscura omogoča silovite kontraste svetlobe in teme, pri čemer tema postane prevladujoča značilnost slike in razkriva neposreden vpliv tenebrističnega baroka. Tehnika je bila razvita za dodajanje dramatičnosti in je pogosta v španskih baročnih slikah, to tihožitje pa predstavlja formalne značilnosti, ki še ustrezajo prehodu med naturalizmom z začetka 17. stoletja in polnim barokom druge polovice tega stoletja.

Samostojno tihožitje je postalo pomembna slikarska zvrst šele konec 16. in v začetku 17. stoletja, ko se je bolj ali manj istočasno pojavilo na Nizozemskem, v Italiji in Španiji. Predvsem z revolucionarnimi deli Michelangela Merisija da Caravaggia (1571−1610) so naslikani predmeti postali nosilci pomena, njihova upodobitev in razporeditev pa predmet resne umetniške presoje. Caravaggio je izjavil, da je enako težko naslikati tihožitje kot slikati figure. Njegovo slavno tihožitje s konca 16. stoletja, na katerem je naturalistično upodobil sadje v pleteni košari, je vzbudilo občudovanje in posnemanje tako, da se vsaj en element, in to je pletena košara, redno pojavlja pri njegovih posnemovalcih rimske in neapeljske slikarske šole. Caravaggio upravičeno velja za očeta rimskega tihožitja, žanra, ki je bil v začetku 17. stoletja v povojih, daljnosežen pa je njegov vpliv na neapeljsko šolo. V začetku 17. stoletja je Caravaggio kratek čas bival in ustvarjal v Neaplju, takrat drugem največjem mestu v Evropi, za Parizom. Neapeljsko kraljestvo je bilo v tem času španska kolonija, kar je omogočalo neposredno izmenjavo najnovejših tokov v slikarstvu.

V Španiji je Juan Sánchez Cotán (1560−1627), Caravaggiov sodobnik, slikal naturalistično natančne podobe sadja, zelenjave in nekaj cvetja pred popolnoma črnim ozadjem v kamnitih okvirjih in v nadrealističnem pridihu celotne kompozicije. Nekoliko drugače je bil veliki umetnik Juan van der Hamen y Léon naklonjen temam, ki so ustrezale okusu njegovih kozmopolitskih strank v dvornih krogih Madrida. Svoje kompozicije je polnil z eksotičnim cvetjem, pecivom ter uvoženimi keramičnimi posodami in beneškim steklom. Njegova dela odlikujejo briljantna jasnost izvedbe, čistost oblikovanja in prečiščen opis detajlov. Slikarjev največji prispevek k španski baročni umetnosti je bil njegov odmik od uveljavljenih simetričnih tihožitij v okenskih okvirjih k novemu, asimetričnemu formatu, v katerem so predmeti naslikani na kamnitih stopnicah ter podstavkih različnih dolžin in višin.

Španija je bila v tem času še vedno vodilna sila v Evropi, ki je bila zaradi svojega političnega in gospodarskega pomena v stalnem stiku z drugimi evropskimi silami, kot so italijanske države, Francija in Nizozemska, in tako je prihajalo tudi do medsebojnega umetniškega vpliva.

V tem okolju so se politično nevtralna tihožitja stilno in vsebinsko zelo hitro razvijala, saj so jih bogati naročniki zelo pogosto naročali za notranjo opremo svojih dvorcev. Tihožitja pa so postala tudi odlično darilo.

Avtorica
Jassmina Marijan

Predstavitev: četrtek, 7. september, ob 18.00

7. september – 4. oktober 2023
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana