Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Razstave
Odstiranja | 8. 5. 2025 – 4. 6. 2025

Odstiranja: V iskanju angela

Restavriranje slike Francesca Fontebassa Sv. Ana uči Marijo brati

V serji Odstiranja smo novembra 2022 predstavili konservatorske-restavratorske postopke na sliki Francesca Fontebassa Sv Ana uči Marijo brati. Tokrat se osredotočamo na postopke rekonstrukcije izgubljene podobe angela, na kratko pa bomo povzeli tudi vsebino preteklega Odstiranja.

Avtorstvo slike je bilo zaradi slabe berljivosti signature, napisane na stopnici v desnem spodnjem delu slike, dolgo časa pripisovano različnim italijanskim slikarjem. Nazadnje je umetnostni zgodovinar Matej Klemenčič na podlagi beneških arhivskih virov ugotovil, da je delo beneškega slikarja poznega baroka Francesca Fontebassa (1707–1769). Motiva Marijine matere Ane, ki hčerko uči brati, razen v tem primeru v umetnikovem opusu ne zasledimo in je v tem pogledu verjetno edinstven. Slika je prvotno visela v glavnem oltarju kapele škofjeloškega gradu, po drugi svetovni vojni pa je dobila mesto v uršulinskem samostanu Ajmanovega gradu v Sv. Duhu pri Škofji Loki.

V daljni preteklosti je umetnina doživela nekaj popravkov, ki pa so bili narejeni precej nevešče in se stilno niso ujemali z originalno poslikavo. Restavratorska stroka takrat še ni bila definirana, kot je danes, in je bil nivo popravila umetnin odvisen od znanja in spretnosti lokalnih mojstrov. Odločili smo se, da neprimerno rekonstrukcijo manjkajoče originalne barvne plasti odstranimo in jo nadomestimo s primernejšo.

Pred tem smo s slike očistili površinsko umazanijo, odstranili drugoten lak, utrdili podlogo – grund – in barvno plast, z novim platnom podlepili originalni nosilec –platno – in zamenjali star, neprimeren podokvir z novim, funkcionalnim.

O načinu in obsegu rekonstrukcije manjkajoče barvne plasti je odločalo več strokovnih komisij, sestavljenih iz restavratorjev in strokovnjakov umetnostno zgodovinske stroke. Iz vsebinskih, funkcionalnih in estetskih razlogov smo se odločili za popolno rekonstrukcijo v tratteggio tehniki.

Naslov  "V iskanju angela" v konkretnem primeru ni zgolj poetična fraza, saj smo zaradi pomanjkanja podatkov na originalni sliki morali izdelati vrsto študij in slikovnih predlog, predno smo se lotili rekonstrukcije barvne plasti na originalu. V pomoč so nam bili minimalni preostanki  originalne barvne plasti, rentgenski posnetki in reprodukcije risb in slik podobnih oz. primerljivih podob angelov Francesca Fontebassa. Za boljšo predstavo smo v naravi izdelane risbe in doslikave v programu Photoshop montirali v fotografijo slike. Določene faze poenotenja podobe so izvedene zgolj z računalnikom.  Kljub uporabi računalniške tehnologije je takšen pristop morda zadnji svoje vrste, saj nam prelomno obdobje uvajanja orodij umetne inteligence že napoveduje hitrejše in verjetno boljše rešitve.

Zadovoljiva virtualna podoba rekonstrukcije angela je bila osnova za rekonstrukcijo v naravi. Na primerno strukturirano podlogo - kit smo prenesli risbo, manjkajoče dele originala pa dopolnili s svetlejšo gvaš barvo. Po lakiranju slike je sledila finalna modelacija in definiranje oblik z lazurnimi barvami na osnovi sintetične smole. Z nanosom prosojnih barvnih črtic v smereh, ki definirajo oblike, smo povezali dodane dele z ostanki originalne barvne plasti v homogeno celoto.

Avtor:
Miha Pirnat

8. maj – 4. junij 2025
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana