V serji Odstiranja smo novembra
2022 predstavili konservatorske-restavratorske postopke na sliki Francesca
Fontebassa Sv Ana uči Marijo brati. Tokrat
se osredotočamo na postopke rekonstrukcije izgubljene podobe angela, na kratko
pa bomo povzeli tudi vsebino preteklega Odstiranja.
Avtorstvo
slike je bilo zaradi slabe berljivosti signature, napisane na
stopnici v desnem spodnjem delu slike, dolgo časa pripisovano različnim
italijanskim slikarjem. Nazadnje je umetnostni zgodovinar Matej
Klemenčič na
podlagi beneških arhivskih virov ugotovil, da je delo beneškega slikarja poznega baroka Francesca Fontebassa (1707–1769). Motiva
Marijine matere Ane, ki hčerko uči brati, razen v tem primeru v umetnikovem
opusu ne zasledimo in je v tem pogledu verjetno
edinstven. Slika je prvotno
visela v glavnem oltarju kapele škofjeloškega gradu, po drugi
svetovni vojni pa je dobila mesto v uršulinskem
samostanu Ajmanovega gradu v Sv. Duhu pri Škofji Loki.
V daljni preteklosti je umetnina doživela nekaj popravkov,
ki pa so bili narejeni precej nevešče in se stilno niso ujemali z originalno poslikavo. Restavratorska stroka takrat še ni bila definirana, kot je danes, in je bil nivo popravila
umetnin odvisen od znanja in spretnosti lokalnih mojstrov. Odločili smo se, da neprimerno rekonstrukcijo manjkajoče originalne barvne plasti
odstranimo in jo nadomestimo s primernejšo.
Pred tem smo s slike očistili površinsko umazanijo,
odstranili drugoten lak, utrdili podlogo – grund – in barvno plast, z novim platnom podlepili originalni nosilec –platno – in zamenjali star, neprimeren podokvir z novim, funkcionalnim.
O načinu in obsegu rekonstrukcije manjkajoče barvne plasti je odločalo več
strokovnih komisij, sestavljenih iz restavratorjev in
strokovnjakov umetnostno zgodovinske stroke. Iz vsebinskih, funkcionalnih in
estetskih razlogov smo se odločili za popolno rekonstrukcijo v tratteggio
tehniki.
Naslov "V
iskanju angela" v konkretnem primeru ni zgolj poetična fraza, saj smo
zaradi pomanjkanja podatkov na originalni sliki morali izdelati
vrsto študij in slikovnih predlog, predno smo se lotili rekonstrukcije barvne
plasti na originalu. V pomoč so nam bili minimalni preostanki originalne barvne plasti, rentgenski posnetki
in reprodukcije risb in slik podobnih oz. primerljivih podob angelov
Francesca Fontebassa. Za boljšo predstavo smo v naravi izdelane risbe in
doslikave v programu Photoshop montirali v fotografijo slike. Določene faze
poenotenja podobe so izvedene zgolj z računalnikom. Kljub uporabi računalniške tehnologije je
takšen pristop morda zadnji svoje vrste, saj nam prelomno obdobje uvajanja
orodij umetne inteligence že napoveduje hitrejše in verjetno boljše rešitve.
Zadovoljiva virtualna podoba rekonstrukcije angela je
bila osnova za rekonstrukcijo v naravi. Na primerno strukturirano podlogo - kit
smo prenesli risbo, manjkajoče dele originala pa dopolnili s svetlejšo gvaš
barvo. Po lakiranju slike je sledila finalna modelacija in definiranje oblik z
lazurnimi barvami na osnovi sintetične smole. Z nanosom prosojnih barvnih črtic
v smereh, ki definirajo oblike, smo povezali dodane dele z ostanki originalne
barvne plasti v homogeno celoto.
8. maj – 4. junij 2025
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana