Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Razstave
29. september–16. oktober 2016

Portreti Jožefa Tominca

na obisku v Narodni galeriji

Na razstavi predstavljamo tri portrete Jožefa Tominca. Na prvem portretu je upodobljen prvi poveljnik goriške Civilne enote (takratne občinske policije), Ivan Milost, oziroma "Zuan delle Rose" (Ivan z vrtnico). V vsakem letnem času je namreč nosil v gumbnici drugačno vrtnico, ki je poleg modnega oblačila označevala njegov privilegirani družbeni položaj. Njegovo opravo krasita še zaponka v obliki sidra z dragocenim briljantom in uhan. Portretiranec nosi dodelano pričesko s košatimi zalizci, njegov prijazni nasmešek pa izraža dobrodušnost in zadovoljstvo z lastnim udobnim življenjem. Slika je bila razstavljena v Ljubljani leta 1967, ko je bila še v zasebni lasti. Leta 1995 jo je odkupila italijanska država, ki jo je namenila Narodni galeriji antične umetnosti v Trstu. Slika je najverjetneje nastala v drugi polovici dvajsetih let devetnajstega stoletja in je eno izmed prvih likovnih del iz Tominčevega zrelega opusa. Portret bo po koncu razstave v Narodni Galeriji v Ljubljani na ogled v galeriji Belvedere na Dunaju, na razstavi "Biedermair extended", od 21. oktobra 2016 do 12. februarja 2017.

Zakonski par iz Trsta naj bi bila po dosedanjih podatkih Carlo Sandrini in Matilde Hoffmann iz Trsta, portreta pa sta najbrž nastala ob njuni poroki okoli leta 1840, saj portretiranka nosi na levici poročni prstan. Oba nosita oblačila in pričeski, ki nakazujejo modne usmeritve tistega časa, roko Matilde Hoffmann pa krasita zanimivi zapestnici. Ena je češkega izvora, v obliki kače, okrašena z granati. Takšen nakit je bil v tistem času pri nas izjemno razširjen, motiv kače pa je postal moden ravno v štiridesetih letih devetnajstega stoletja. Druga je izdelana iz raznobarvnih kamenih strel, z obeskom v obliki srca, ki ravno tako nakazuje na sredino stoletja. Okoli vratu nosi verižico, ki je najbrž izdelana iz človeških las, iz istega materiala je verjetno tudi trakec žepne ure Carla Sandrinija. Nakit iz las je bil v 18. in 19. stoletju zelo razširjen, imel pa je sentimentalno vrednost saj je bil spomin na ljubljeno osebo. Takšni posamezni dvojni portreti so bili večinoma naslikani z namenom da bodo viseli skupaj na isti steni, zato sta figuri rahlo zasukani druga proti drugi, z moškim na levi in žensko na desni. Oba sta naslikana v dokaj sproščeni drži z živahnim izrazom na obrazu. Kompoziciji sta zreducirani na bistvene elemente z nevtralnima ozadjema, kar je bilo značilno za številne Tominčeve posamezne portrete iz tridesetih in štiridesetih let. Portreta lahko tudi na podlagi likovne kvalitete umestimo v obdobje najplodnejšega delovanja Jožefa Tominca, v času, ko je živel in deloval v Trstu. Platni sta se nahajali v Gorici (Italija), doslej sta bili vedno v zasebni lasti. Goriški muzej ju je odkupil v letošnjem letu, ko obhajamo 150. obletnico slikarjeve smrti. Prvič sta bili predstavljeni javnosti na Gradu Kromberk, v torek, 13. septembra 2016. Portreta bosta umeščena v stalno zbirko likovne umetnosti na Gradu Kromberk.

Umetnine bosta predstavila Katarina Brešan, kustosinja Goriškega muzeja Kromberk, Nova Gorica, in dr. Luca Caburlotto, direktor Združenja muzejev Furlanije Julijske Krajine.

Razstavo smo pripravili v sodelovanju
Narodna galerija, Ljubljana
Nova Gorica, Goriški muzej, Grad Kromberk
Trieste, Galleria nazionale d'arte antica
Združenje muzejev Furlanije Julijske Krajine

29. september–16. oktober 2016
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana