Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Razstave
7. november–4. december 2013

Odstiranja, november 2013

Almanach: Krošnjar

Krošnjar je bil prvič omenjen v prvi četrtini 18. stoletja, ko so bili lastniki gradu Stara Loka, kjer je bila slika  hranjena, člani kranjske plemiške rodbine Erberg. Leta 1721 je bilo delo navedeno v zapuščini Janeza Adama Erberga, leta 1754 pa v inventarju njegovega sina Wolfa Adama Erberga. Leta 1755 je lastnik gradu postal trgovec Matevž Demšar, ena od njegovih potomk pa se je poročila s Friderikom Strahlom. Njun naslednik Edvard Strahl je bil vnet zbiralec umetnin in je še povečal že tako bogato starološko zbirko, enako tudi Edvardov sin Karel Strahl, zadnji starološki graščak, ki je grajsko zbirko tudi natančno popisal.

Krošnjarja je leta 1930 odkupil Narodni muzej, kjer je v dokumentaciji pisno evidentiran, leta 1946 pa naj bi sliko prevzela Narodna galerija, a se je še pred prevzemom sled za umetnino izgubila. Leta 2003 je Boštjan Mihelj v Zborniku za umetnostno zgodovino opozoril na izgubljeno sliko, ki je bila na srečo fotografsko dokumentirana. Po srečnem naključju je bila leta 2006 znova odkrita, in sicer v avkcijskem katalogu dražbene hiše Christie’s v Londonu. Narodna galerija je sliko oktobra 2013 pridobila za svojo zbirko.

Z upodobitvijo kmečkega opravila se slika približuje realistični žanrski podobi preprostega človeka. Vsebina je zgoščena v moški figuri, ki ima na ramenih oprtano veliko »majersko« krošnjo. Reducirano krajinsko ozadje služi kot kulisa. Realistična in natančna modelacija resnobnega obraza, rok in oblačil, fiziognomija upodobljenca ter postavitev in položaj sedeče figure, naslikane v toplem koloritu in v pridušeni svetlobi pred temnim ozadjem, postavljajo sliko tesno ob bok Dečku s puranom. Slednji je že leta 1731 v zapuščinskem inventarju Marksa Antona II. Polhograjskega omenjen kot Almanachovo delo in danes ob obeh različicah Kvartopircev velja za slikarjevo referenčno delo, Krošnjar pa lahko postane ena ključnih slik za nadaljnje raziskave. Ob upoštevanju podobnosti z dobro umeščenimi Almanachovimi deli je slika nastala v tretji četrtini 17. stoletja, ko se je ta skrivnostni potujoči slikar mudil na naših tleh.

Avtor
Boštjan Mihelj

Prevod
Michel Mohor

Jezikovni pregled
Alenka Klemenc

7. november–4. december 2013
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana