Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Razstave
7. november–4. december 2019

Odstiranja, november 2019

Restavriranje Groharjevega Sejalca − prilagoditev deformiranega podokvira

V letošnjem letu je Narodna galerija pomagala popestriti praško pomlad z obsežno in kvalitetno razstavo slovenske umetnosti, naslovljeno Impresionizem od zore do mraka. Od maja do septembra je bila na ogled na praškem gradu. Med pripravami nanjo smo restavratorji pregledali okoli 500 umetnin, nekatere med njimi pa tudi konservirali in restavrirali.

Med drugim smo restavrirali tudi platno Sejalec, delo slikarja Ivana Groharja. Slika je naslikana z debelimi, večplastnimi nanosi oljne barve, ki je razpokala po celotni površini. Dodatno skrb je vzbujalo dejstvo, da se pod motivom Sejalca skriva starejši, preslikan motiv pokrajine; časovni razmak med slikanjem ene in druge podobe lahko negativno vpliva na sprijetost obeh barvnih plasti. Ob prvem pregledu umetnine smo se odločili za utrjevanje barvne plasti, kar pa se je med podrobnejšimi preiskavami izkazalo za manjši problem. Bogati in močni okrasni okvir je dobro skrival strukturno deformiranost podokvirja, na katerega je napeto platno slike. Letve in les v vogalih sicer razmičnega podokvirja so se tako ukrivili, da so povzročili gube na nosilcu, torej na platnu, in pokanje ter luščenje barvne plasti.

Odločili smo se za ohranitev originalnega podokvirja, kar v takšnih primerih ni vedno praksa. Glede na izbrani les (sredica) in samo izdelavo menimo, da podokvirja ni izdelal mizar ali mojster s poglobljenim znanjem o naravi lesa – domnevamo, da ga je izdelal umetnik sam. Za Ivana Groharja vemo, da je tako rekoč vse življenje živel v pomanjkanju, a kljub temu intenzivno slikal in razstavljal. Glede na življenjske razmere in Groharjevo ročno spretnost, je povsem verjetno, da je marsikateri podokvir na njegovih zgodnejših slikah avtorsko delo. Previdnost zato ni odveč.

Robove podokvirja smo nadgradili in uravnali z lesenimi letvicami. Lokalno lepljenje razpok in odpadlih koščkov ter nadomeščanje manjkajočega lesa pripomoreta k nosilnosti in trdnosti pomožnega nosilca. Nagubano platno smo poravnali, utrdili barvno plast in retuširali poškodbe na njej.

Upamo lahko, da bo tako umetnina uspešneje kljubovala zobu časa in preizkušnjam, na katere je zaradi svoje slave obsojena.

Ne spreglejte

7. november ob 18.00: Restavriranje Groharjevega Sejalca
Predavanje mag. Mihe Pirnata o prilagoditvi deformiranega podokvira
Avtor
Miha Pirnat

7. november–4. december 2019
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana