Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Stalna zbirka

1200–1600

Sv. Elizabeta
(1510/15), lipov les (polihromiran), 79 x 25 x 19 cm

Župnijski urad Dravograd, Dravograd

Svetnica je upodobljena v kontrapostu: stoji na levi nogi, desno koleno je rahlo pomaknjeno naprej, glavo pa ima nežno nagnjeno na svojo levo stran. Oblečena je v sodobno rdečo obleko, stisnjeno pod prsmi in ob robu okrašeno s širšo zlatosrebrno obrobo; ogrnjena je v zeleno ogrinjalo, speto z ozko pasasto spono nad prsmi ter tudi v enaki širini zlatosrebrno obrobljeno kot obleka. Lase ima pokrite s pečo, umetelno oblikovano iz trakaste tkanine, okrašene z enakomerno razporejenimi pari vzporednih rdečih črt; konec draperije je izza zatilja v rahlem loku vržen prek leve rame proti desnemu delu oprsja. Na glavi ima krono, kar sporoča Elizabetino kraljevsko poreklo, saj se je 1207 rodila kot hči ogrskega kralja Andreja II.

Svetnica v levici drži odprto knjigo, z desno roko pa pridržuje blago do kolena dvignjenega krila, izpod katerega je vidna svetla spodnja srajca.

Kip je delo dovolj izurjenega rezbarja, ki je solidno upodobil svetničino telo, odeto v tri plasti oblačil, ki živijo vsaka svoje precej naravno življenje – upoštevajoč Elizabetino držo, kroj oblačil in kvaliteto blaga. Plastika deluje subtilno, kar podčrtuje njena silhueta, ki je zgoraj in spodaj zožena, v sredini pa rahlo napihnjena. Soroden način oblikovanja srečujemo v delih Mlajše beljaške delavnice; njeni izdelki so na mnogih lokacijah na Koroškem, najdemo pa jih tudi južno od Karavank in Karnijskih alp. Kip sv. Elizabete je primerljiv s sv. Katarino iz prevotlenega zgornjega oltarnega zaključka v romarski cerkvi sv. Wolfganga v Gradesu v dolini reke Metnitz pa tudi sv. Urh iz oltarne krone krilnega oltarja (dat. 1515) v cerkvi sv. Križa v Kojskem v Goriških Brdih ji ni
daleč.



Provenienca: podružnična cerkev sv. Magdalene pri Dravogradu


Od visokega srednjega veka do renesanse

V visokem srednjem veku je prevladovala nabožna umetnost, ki se je po slovenskem ozemlju širila iz prvih samostanskih ustanov in nato iz pomembnejših regijskih mest, zlasti iz Gorice, Beljaka in Ljubljane. Gotska umetnost je vztrajala še po nastopu renesanse, v 16. stoletju pa je umetniška dejavnost skoraj presahnila zaradi turških vpadov, zaradi kmečkih uporov in zaradi protestantizma, ki ni bil naklonjen likovni umetnosti.

V gotskem slikarstvu pripada vodilno mesto freskam. V zbirki jih predstavljamo z nekaj izvirnimi fragmenti in s kopijami, ki nam približajo najpogostejše motive, sv. Krištofa, sv. Jurija, pohod in poklon sv. Treh kraljev, in zanimivosti, kakor sta sveta nedelja in mrtvaški ples. Ob mnogih zasilno poimenovanih mojstrih poznamo tudi imena s prepoznavnimi opusi, kakor so Janez Aquila, Janez Ljubljanski, Mojster Bolfgang. Njihova ustvarjalnost je bila vpeta v sočasno umetnostno snovanje subalpskega prostora, kjer so se od nekdaj prepletali slogovni vplivi severnih in južnih dežel.

Številne srednjeveške kiparske delavnice so z reliefi in s kipi skrbele za oltarno opremo. Križani, Marija z detetom in pietà sodijo med značilne nabožne motive. Najzgodnejše kiparske stvaritve preveva še romansko občutenje, glavnino del pa slogovno določa gotika, ki je ponekod na Kranjskem, na Štajerskem in na Koroškem izzvenevala še v 16. stoletju. Vrhunec gotskega kiparstva pri nas pomenijo umetnine ptujskogorske kiparske delavnice, ki jo v naši zbirki zastopata Lepa Madona in Pietà iz Podsrede.

Med izredno kvalitetna dela poznogotskega baroka sodijo Marija z detetom, Katarina in Magdalena iz Avč in izjemno ekspresivno razpelo iz Dramelj. Renesančno kiparstvo je predstavljeno z odlitkoma nagrobnika drugega ljubljanskega škofa Krištofa Ravbarja in reliefov Andrejevega oltarja iz Gornjega Gradu, delo Ožbalta Kittla.