Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Stalna zbirka

1600–1700

Joannes Almenak

(Antwerpen ?, ok. 1640/45–po 1684)

Krošnjar
(tretja četrtina 17. stoletja), olje, platno, 148,5 x 125 cm

NG S 3426, Narodna galerija, Ljubljana
Monumentalni žanrski prizor je postavljen pred komaj razločno naravno kuliso. Starost in delo sta možu zgubala obraz − nagubana je tudi njegova preprosta obleka. 
V težkih gospodarskih razmerah 17. stoletja se je marsikateri vaščan odpravil na pot po Kranjski. Podeželsko trgovino so fevdalci podpirali že stoletja, saj so tako večali dohodke s svojih posesti, ki so bile neprimerne za kmetovanje. Kramar ima v roki pohodno palico in oprtano veliko majersko krošnjo, kakršno so uporabljali za tovorjenje po strminah. Lahko si predstavljamo vsakodnevne prizore podložnikov, ki so si pri spustu s hribov malo odpočili, preden so se odpravili na vaške sejme. Par tej sliki je Deček s puranom (kat. 19). 


Literatura: Sto umetnin Narodne galerije, Narodna galerija, Ljubljana 2017
Od manierizma k baroku
Čeprav v tem obdobju prevladujejo zgodnjebaročna uvožena dela in dela potujočih umetnikov, je 17. stoletje postavljalo temelje za prihodnost. Politične razmere so se nekoliko umirile, čeprav se je razdivjala tridesetletna vojna, in naročništvo se je začelo postopoma prebujati. Ključni dogodki so bili prihod jezuitov v Ljubljano, dejavnost polihistorja Janeza Vajkarda Valvasorja, predvsem njegove bakrorezne delavnice na gradu Bogenšperk, ob koncu stoletja pa je bila ustanovljena ljubljanska Academia operosorum. 

V 17. stoletju so kiparstvo na Slovenskem zaznamovali tako imenovani zlati oltarji. To so bili praviloma iz lesa izrezljani, bogato okrašeni polihromirani in pozlačeni oltarni nastavki s prav značilno hrustančevinasto ornamentiko, ki se je spremenila v vinsko trto z grozdi in prekrila arhitekturne člene in na koncu prerastla v akantovo listje, pod katerim so arhitekturne oblike povsem izginile. V nastanek zlatih oltarjev so bile vpletene različne likovne zvrsti: grafika, rezbarstvo, pozlatarstvo, slikarstvo. Nabožno slikarstvo prve polovice stoletja vsebuje še manieristične prvine, v drugi polovici se množijo tudi svetni motivi, zlasti žanr in plemiški portreti. Dela odsevajo predvsem severnjaške zgodnjebaročne vplive. 

Med vidnejše prišleke, ki so se s svojimi delavnicami udomačili na Kranjskem, sta se zapisala slikar in pozlatar Hans Georg Geiger von Geigerfeld v sredini stoletja, priseljen na Kranjsko iz osrednjealpskega prostora, in Flamec Almanach v tretji četrtini 17. stoletja, znan samo po vzdevku in gostujoč v naših krajih samo nekaj let. O Almanachovi izjemni produktivnosti in sposobnostih pričajo redka ohranjena dela, Valvasorjevi zapisi in plemiški zapuščinski inventarji.