Portret plemkinje
2. pol. 17. stol., olje, platno, 88,8 x 68,5 cm
NG S 646, Narodna galerija, Ljubljana
Portret kaže neznano plemkinjo (Turjačanko (?)) visokega položaja, kakor dokazujejo dragulji in čipke. Tipološko spada v mednarodno portretno umetnost 2. pol. 17. stoletja, kakršno dobro ponazarjajo dela Flamca Jacoba Ferdinanda Voeta, ki je deloval v Parizu, Rimu in drugod. Po noši bi našo sliko datirali v čas med leti 1670 in 1680. Slika se od drugih podobnih primerkov vendarle loči po izredni interpretaciji portretiranke, ki je upodobljena kot živčna, krhka in najbrž bolna oseba. Čustvena moč portreta je koncentrirana v očeh z učinkovitostjo, ki je dokaj redka v dvornih portretih te vrste. Slika po interpretaciji in po slikarski obdelavi močno spominja na obraz sv. Kolomana na sliki v župnijski cerkvi v Mekinjah pri Kamniku, ki je pripisana Almanachu. Verjetno je umetnik v portretih in v religioznih slikah opuščal odločni, brutalni realizem, ki označuje njegova žanrska dela. Slika je pogojno pripisana Almanachu.
Restavrirano: 1965, Zavod za spomeniško varstvo LRS, Ljubljana
Provenienca: Narodni muzej, Ljubljana (NM-NG 67), 1934 (?).
Razstave: 1965, Maribor, Pokrajinski muzej in 1966, Ljubljana, Narodna galerija, Tristo let mode na Slovenskem, št. 32; 1983, Ljubljana, št. 93.
Lit.: S. Vrišer: Tristo let mode na Slovenskem, Pokrajinski muzej, Maribor 1965, str. 29, kat. št. 32 (Portret Turjačanke, 3. čet. 17. stol.); Zeri [& Rozman], 1983, str. 77-78, kat. št. 93, sl. 92.