Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Stalna zbirka

1600–1700

Pieter Bolcman

(Antwerpen?, ok. 1640 – ?)

Živilski trg
olje, platno, 90 x 120 cm

ZD S 1997055, AGRFT, Ljubljana
Sliki (kat. št. 77 in 78) sta par. Ker ena vključuje stavbo z dorskimi kapiteli, medtem ko kaže druga korintske kapitele, se vzbuja misel, da sta serijo dopolnjevali še platni z jonskimi in kompozitnimi stebri. Prizora sta zajeta na morskem obrežju oziroma v pristaniškem mestu ob reki. Poživljajo ju številne figure, zaposlene z različnimi opravki. Slog je italijanizirajoč in povezan s poznimi bamboccianti, ki so delali v Rimu proti sredi 17. stoletja in čez. Ne manjka pa tudi spomina na manjše Flamce, specializirane za tržne scene in pocestno življenje preprostih ljudi. Delo iste roke se zdi osamljena Notranjščina kuhinje v Museo Davia Bargellini v Bologni, inv. št. 44; platno, 153 x 154 cm. Posebno figure kažejo mnogo skupnega z našima slikama. Bolonjska slika je pripisana Josephu Heintzu mlajšemu (E. Grandi ed., Museo Civico d'Arte industriale e Galleria Davia Bargellini di Bologna, Bologna 1987, str. 103 sl., besedilo M. Lucco).

Restavrirano okoli 1960; 1991, Kemal Selmanović
Provenienca: neznana. FZC okoli 1945; neznano kdaj posojeno za opremo pisarniških prostorov AGRFT (po 1949 in pred 1958).
Razstave: 1993, Ljubljana, št. 50 in 51.
Lit.: Zeri & Rozman, 1993, str. 9, 14, 68-69, kat. št. in sl. 50 in 51.
(Umetnina je umaknjena iz stalne postavitve.)

Od manierizma k baroku
Čeprav v tem obdobju prevladujejo zgodnjebaročna uvožena dela in dela potujočih umetnikov, je 17. stoletje postavljalo temelje za prihodnost. Politične razmere so se nekoliko umirile, čeprav se je razdivjala tridesetletna vojna, in naročništvo se je začelo postopoma prebujati. Ključni dogodki so bili prihod jezuitov v Ljubljano, dejavnost polihistorja Janeza Vajkarda Valvasorja, predvsem njegove bakrorezne delavnice na gradu Bogenšperk, ob koncu stoletja pa je bila ustanovljena ljubljanska Academia operosorum. 

V 17. stoletju so kiparstvo na Slovenskem zaznamovali tako imenovani zlati oltarji. To so bili praviloma iz lesa izrezljani, bogato okrašeni polihromirani in pozlačeni oltarni nastavki s prav značilno hrustančevinasto ornamentiko, ki se je spremenila v vinsko trto z grozdi in prekrila arhitekturne člene in na koncu prerastla v akantovo listje, pod katerim so arhitekturne oblike povsem izginile. V nastanek zlatih oltarjev so bile vpletene različne likovne zvrsti: grafika, rezbarstvo, pozlatarstvo, slikarstvo. Nabožno slikarstvo prve polovice stoletja vsebuje še manieristične prvine, v drugi polovici se množijo tudi svetni motivi, zlasti žanr in plemiški portreti. Dela odsevajo predvsem severnjaške zgodnjebaročne vplive. 

Med vidnejše prišleke, ki so se s svojimi delavnicami udomačili na Kranjskem, sta se zapisala slikar in pozlatar Hans Georg Geiger von Geigerfeld v sredini stoletja, priseljen na Kranjsko iz osrednjealpskega prostora, in Flamec Almanach v tretji četrtini 17. stoletja, znan samo po vzdevku in gostujoč v naših krajih samo nekaj let. O Almanachovi izjemni produktivnosti in sposobnostih pričajo redka ohranjena dela, Valvasorjevi zapisi in plemiški zapuščinski inventarji.