Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Stalna zbirka

1820–1870

Anton Karinger

(Ljubljana, 1829–1870)

Motiv pri Eppanu
1869, olje, platno, 27,8 x 38,2 cm
na hrbtni str. sr. napis (črnilo): Südtirol bei Eppan / nalepka z napisom (tipkopis): Antun Karinger, Ljubljana / 1828 - 1870

NG S 1684, Narodna galerija, Ljubljana
Karinger je ta in podobne motive ustvaril na svojih potovanjih po Južni Tirolski, ki je bila do prve svetovne vojne del habsburške monarhije. Na področju tirolskega Auerja in Eppana se je največkrat zadržal oktobra (na primer v letih 1867, 1868 in 1869) in tam ustvaril več skic kamnite pokrajine z drevesi. Eppan in Auer sta približno tri ure hoje narazen. Karinger se je na Južno Tirolsko vrnil le nekaj mesecev pred svojo nenadno smrtjo in na nedeljo, 3. oktobra 1869, je pri Eppanu spet skiciral hrib s skalami. Tako razgibane skice je nato pretvoril v oljni sliki Motiv pri Eppanu in Južna pokrajina (NG S 136).

Bidermajer in romantika
Močno cenzurirano družbeno življenje v obdobju med dunajskim kongresom in pomladjo narodov, oslabljeno cerkveno naročništvo in vzpenjajoči se srednji razred so zaznamovali čas umika v zasebnost, k individualni samozavesti in občutenju pripadnosti; v srednjeevropski umetnosti se spremembe v družbi in v duhovnih sferah izražajo v slogu, poimenovanem bidermajer, ki sobiva z romantičnim pogledom na naravo. 

V tem času je največji razcvet doživelo portretno slikarstvo. Matevž Langus, Jožef Tominc, Mihael Stroj in Anton Karinger so se uveljavili kot profilirani portretisti, ki so svojo stanovsko samozavest izkazovali tudi z avtoportreti. Slikarji so se sprva opirali na formalne značilnosti neoklasicizma. Pozni Strojevi, predvsem pa Karingerjevi portreti opuščajo bidermajersko razpoloženje in prevzemajo bolj realistične poteze. 

Zanimanje za krajino se je kazalo najprej na ozadju portretov, proti sredini stoletja pa dobijo pomembno vlogo samostojne mestne vedute. Bidermajerska krajina je idilična, opisna, dopolnjena s štafažnimi figurami. Slikarje so pritegnile turistične in z domovinsko identiteto povezane lokacije: Triglav, Bohinjsko jezero, Bled. Kot izrazita krajinarja sta se uveljavila Anton Karinger in Marko Pernhart, ki je zaslovel z večdelnimi panoramskimi razgledi z gorskih vrhov. 

Mikaven okras meščanskega salona so bila tihožitja, ki so privlačila tudi ljubiteljske slikarke, med njimi Marijo Auersperg Attems.