Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Stalna zbirka

1820–1870

Marko Pernhart

(Srednje Medgorje pri Velikovcu, 1824 − Celovec, 1871)

Špikova skupina
olje, platno, 82 x 106,5 cm

NG S 300, Narodna galerija, Ljubljana
Pernhart je veličasten pogled na gore (iz okolice današnjega naselja Gozd - Martuljek) dramatiziral – vse vrhove je zašilil, jih predstavil skorajda kot ločene obraze skupinskega portreta. Iz leve si sledijo Veliki Oltar, Velika Ponca, Mala Ponca, Špik in Frdamane police.

Nekakšni portreti gora so postali pogostejši v 19. stoletju, ko je bila večna narava postavljena nasproti človekovi minljivosti. Na Pernhartovi podobi vidimo tudi koče in hlodovino pred njimi, ki so namigi na gospodarsko dejavnost, tako kot mlini, vodne žage, apnenice in posekane jase, ki jih najdemo na drugih delih koroškega slikarja in na slikah njegovih sodobnikov, na primer Antona Karingerja. V trikotnik prirejeni vrhovi so bili značilni tudi za Franza Steinfelda, vplivnega dunajskega profesorja krajine.

Čeprav lahko v takšnih podobah iščemo uvide, kako je bilo spoznavanje narave povezano z njenim izkoriščanjem, je bližina industrije in naravnih virov vendarle predvsem praktična. Zaradi nahajališč krede so konec 19. stoletja v Mojstrani postavili cementarno, jeseniška okolica je bila dežela rudarstva in fužin že v poznem srednjem veku, tukaj teče pomembna železniška povezava z deželami severno od Alp. Narava in industrija na območju še danes sobivata: Jesenice in njeni jeklarski obrati mejijo na Triglavski narodi park, največje slovensko zaščiteno območje.


Bidermajer in romantika
Močno cenzurirano družbeno življenje v obdobju med dunajskim kongresom in pomladjo narodov, oslabljeno cerkveno naročništvo in vzpenjajoči se srednji razred so zaznamovali čas umika v zasebnost, k individualni samozavesti in občutenju pripadnosti; v srednjeevropski umetnosti se spremembe v družbi in v duhovnih sferah izražajo v slogu, poimenovanem bidermajer, ki sobiva z romantičnim pogledom na naravo. 

V tem času je največji razcvet doživelo portretno slikarstvo. Matevž Langus, Jožef Tominc, Mihael Stroj in Anton Karinger so se uveljavili kot profilirani portretisti, ki so svojo stanovsko samozavest izkazovali tudi z avtoportreti. Slikarji so se sprva opirali na formalne značilnosti neoklasicizma. Pozni Strojevi, predvsem pa Karingerjevi portreti opuščajo bidermajersko razpoloženje in prevzemajo bolj realistične poteze. 

Zanimanje za krajino se je kazalo najprej na ozadju portretov, proti sredini stoletja pa dobijo pomembno vlogo samostojne mestne vedute. Bidermajerska krajina je idilična, opisna, dopolnjena s štafažnimi figurami. Slikarje so pritegnile turistične in z domovinsko identiteto povezane lokacije: Triglav, Bohinjsko jezero, Bled. Kot izrazita krajinarja sta se uveljavila Anton Karinger in Marko Pernhart, ki je zaslovel z večdelnimi panoramskimi razgledi z gorskih vrhov. 

Mikaven okras meščanskega salona so bila tihožitja, ki so privlačila tudi ljubiteljske slikarke, med njimi Marijo Auersperg Attems.