Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Razstave
Odstiranja | 4. 11. 2021–5. 1. 2022

Andreas Lach in dunajsko cvetlično slikarstvo

Odstiranja, november 2021

Andreas Lach (Eisgrub/Lednice, 1817 − Dunaj, 1882) je bil med letoma 1837 in 1839 študent dunajske likovne akademije pri Thomasu Enderju (1793−1875) in Josephu Mössmerju (1780−1845), ki sta poučevala slikanje krajine, ter Sebastianu Wegmayru (1776−1857), profesorju, specializiranem za cvetlična tihožitja. Dvajsetletni Andreas Lach je prišel na Dunaj v času največjega razcveta cvetličnega slikarstva. Dunajska šola bidermajerskega cvetličnega tihožitja je bila fenomen v Evropi tistega časa in je pomenila oživitev zlate dobe nizozemskega slikarstva in vplivnih mojstrov iz 17. in 18. stoletja. Žanrski motiv cvetličnega tihožitja lahko svoj vnovični vzpon dolguje likovni akademiji, ki je s svojim razredom cvetličnega slikarstva postala del procesa dunajske porcelanske manufakture.

Cvetlično slikarstvo je v obeh polovicah 19. stoletja igralo zelo različne vloge. V prvi polovici stoletja je bil njegov pomen tako velik, da so ga včasih razumeli kot utelešenje izraza bidermajerja. Bidermajersko cvetlično slikarstvo je nastalo zaradi ljubezni do narave med širokim slojem družbe, vključno s cesarsko družino, in to je seveda zajemalo tako domače kot eksotično cvetje. V času razsvetljenstva se je pojavilo ogromno zanimanje za tuje dežele in njihove prebivalce, živali in rastline. To je imelo velik vpliv na botaniko, kar je povzročilo razcvet botanične ilustracije okoli leta 1800. Tu je pomembno prispeval slavni botanik Nikolaus Joseph von Jacquin (1727−1817), ki so ga na Dunaj poklicali iz Nizozemske. To je bil čas razcveta botaničnih in zasebnih vrtov premožnih ljubiteljev rastlin ter rastlinjakov za gojenje modnih eksotičnih rož. Člani cesarske družine, aristokracija in meščanstvo so postali predani ljubiteljski botaniki. Na obrobju Dunaja je bilo cenjeno zatočišče nešteto zasebnih vrtov in vse to je vplivalo na splošno razpoloženje, modo, ki se je razširila na mnoga področja življenja. Ljudje so kupovali botanične publikacije, cvetlična tihožitja in druge predmete s cvetličnimi motivi, kot so bili izvrstni izdelki dunajske porcelanske manufakture. 

To nas pripelje do izjemnega slikarja, Johanna Baptista Drechslerja (1756−1811), ki je bil leta 1787 imenovan za direktorja risarske šole v Cesarsko-kraljevski manufakturi porcelana. Drechsler se je zgledoval pri starih mojstrih, ki jih vidno zastopata Jan van Huysum (1682−1749) in Rachel Ruysch (1664−1750). S svojimi umetninami je dokazal veliko mojstrstvo pri interpretaciji in ne le v posnemanje cvetličnih motivov, to še posebej velja za njegovo uporabo barve in svetlobe, ki je bila v duhu novega realizma.

Leta 1807 je bil na Akademiji likovnih umetnosti ustanovljen razred cvetličnega tihožitja in njegov prvi profesor in ustanovitelj je bil prav J. B. Drechsler, ki je tako povezal porcelansko manufakturo in likovno akademijo v zelo uspešno sodelovanje. Motiv, osvobojen v samostojno disciplino, je imel takojšen učinek na likovni razvoj cvetličnega tihožitja. Znanstveno preučevanje rastlin in naturalistično upodabljanje cvetja sta se v tej fazi začela prekrivati, tako na akademiji kot v slikarski šoli porcelanske manufakture. Vse se je spremenilo z dogodki leta 1848. V drugi polovici 19. stoletja se je zanimanje javnosti preusmerilo na druge oblike umetnosti. Predmet je bil leta 1850 umaknjen iz kurikuluma akademije.

Andreas Lach, ki je živel in ustvarjal na Dunaju v sredini 19. stoletja, se je zelo dobro znašel v teh nemirnih časih. Preko svojega učitelja slikanja je sprejel že modificirane in posodobljene motive, ki so črpali v preteklosti, in se zelo hitro vključil v sodobne trende. V prestolnici je prizadevno in pogosto razstavljal svoja tihožitja, ki jih je kritika ocenjevala kot resnična in sveže inovativna. Lach je svoje cvetlične motive najraje umestil na gorske grebene in nad nevarne previse v alpski pokrajini, po letu 1850 pa se je specializiral za tip tihožitja na gozdnih tleh, kamor je postavljal šopke iz samih vrtnih rož.

Avtorica
Jassmina Marijan

Predstavitev: četrtek, 4. november, ob 18.00

4. november–5. januar 2022
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana