Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Razstave
Odstiranja | 1. 12. 2022 – 1. 2. 2023

Odstiranja: Jaslice zlatarja in srebrokovača Christopha Steidla Porenta

Jaslice so osrednji simbol božiča, njihovo izdelovanje in postavljanje pa sta spodbuda za kreativno razmišljanje in umetniško ustvarjalnost. To področje je danes zelo razvejano: na Brezjah je v Muzeju jaslic stalna razstava, občasne jaslične razstave vsako leto pripravijo v številnih slovenskih krajih, deluje tudi Društvo ljubiteljev jaslic in izhaja revija Jaslice, kar je gotovo pripomoglo k dvigu kakovosti jasličarstva na Slovenskem.

V Narodni galeriji vsako leto pripravimo razstavo umetniških jaslic slovenskih arhitektov, kiparjev oziroma slikarjev, ki so se v preteklosti na različne likovne načine posvečali ikonografski temi Jezusovega rojstva, izbor jaslic pa temelji zlasti na likovni kakovosti in umetniški izvirnosti. Vprašanje, katere jaslice so umetniške, je zelo kompleksno, odgovore nanj pa lahko razbiramo na različnih nivojih, saj imajo jaslice likovno, estetsko in duhovno dimenzijo. Celotno postavitev jaslic sooblikujejo figure in pokrajina, vendar pri muzejski prezentaciji ni poudarek na jaslični pokrajini, temveč na figurah, ki so bistvena sestavina jaslic. Postavljamo jih lahko tudi samostojno in s svojo likovno izraznostjo nam pričarajo umetniško doživetje in duhovno obogatitev božičnih praznikov.

Jaslice za letošnjo postavitev v Narodni galeriji je zasnoval in izdelal zlatar, srebrokovač in restavrator Christoph Steidl Porenta (rojen leta 1965 v Münchnu), z njimi pa obeležuje vstop v jubilejno leto 2023, v katerem se spominjamo osemstoletnice postavitve prvih jaslic sv. Frančiška Asiškega v Grecciu v Italiji. Izročilo pravi, da je svetnik želel na simboličen način obeležiti praznike in je v božični noči leta 1223 v votlini pri kraju Greccio postavil žive jaslice z oslom, volom in kipcem deteta Jezusa ter z njimi ponazoril dogodek Kristusovega rojstva. Med obhajanjem polnočne maše, pri kateri so prisostvovali redovniki in verniki, se je zgodilo mistično videnje. Danes sta v Grecciu cerkev in samostan z jaslično kapelo, sv. Frančišek Asiški pa velja za začetnika postavljanja jaslic, zato se Steidl Porenta s svojimi jaslicami vrača k osemstoletnim duhovnim izvirom prvih jaslic.

Kiparsko upodobitev jaslic oziroma svete družine lahko vidimo v več delih Christopha Steidla Porenta, vedno pa gre za miniaturno figuraliko iz srebra, ki je vključena v večjo umetniško realizacijo. Poseben dosežek je relikviarij sv. Frančiška Asiškega, ki so ga letos umestili v baziliko Marije Pomagaj na Brezjah ter je vsebinsko, likovno in izvedbeno kompleksno delo. Relikviarij je v obliki drevesa in z miniaturnimi upodobitvami dogodkov iz svetnikovega življenja, med katerimi je tudi postavitev prvih jaslic. Jaslice, ki jih je Steidl Porenta namensko zasnoval in izdelal za razstavo v Narodni galeriji, pa so prav tako miniatura iz srebra, s katero na simboličen način poudarja intimnost božičnega dogodka. Zato je upodobil samo glavne protagoniste – Marijo z detetom Jezusom, sv. Jožefa, sv. tri kralje in angela. Sveta družina je umeščena v osvetljen krog, ki predstavlja intimen krog družine, zelena podlaga iz emajla nadomešča mah iz tradicionalnih slovenskih jaslic in je barvni simbol nove rasti, zunaj kroga pa je puščava. Marija doji dete in s tem daje življenje, Jožef pa je zasnovan v gibanju, kot bi prišel pogledat, kaj se dogaja, in s tem opozoril na čudež rojstva. Angel ni upodobljen kot majhen putto, temveč kot nadangel, ki ne samo naznani, temveč se tudi pokloni Jezusovemu rojstvu. Sv. trije kralji so simbolna ponazoritev sveta in podoba ljudi s treh kontinentov, ki so prinesli najdragocenejše, kar premorejo – zlato, miro in kadilo. Umetnik pa v jaslice ni vključil živali, sicer vedno prisotnih v tradicionalnih postavitvah, saj se mu v kontekstu poudarjene intimnosti božičnega dogodka ne zdijo ključne.

Jaslice Christopha Steidla Porenta za razstavo v Narodni galeriji so vsebinsko simbolna osebna interpretacija božičnega dogodka in pomenijo dosežek umetne obrti v širokem kontekstu umetnikove vsestranske ustvarjalnosti. S temi jaslicami je slovensko jaslično umetnost obogatil z novimi pristopi in jo povezal z žlahtno tradicijo zlatarstva rodne Bavarske, ki jo že tri desetletja nadaljuje v ateljeju Zlato runo v Ljubljani.

Avtor
Andrej Doblehar

Predstavitev: četrtek, 1. december, ob 18.00 (Slavnostna dvorana, vhod Cankarjeva 20)

1. december 2022–1. februar 2023
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana