Menu Shopping cart
Vaša košarica je prazna
Podprite nas
PISAVA
VELIKOST

CTRL+ ZA POVEČAVO
CTRL- ZA POMANJŠAVO

VELIKE/MALE
STIL
Razstave
Odstiranja | 7. 3. 2024 – 3. 4. 2024

Odstiranja: Križani iz Dramelj

Doslej spregledana estetika Veita Stossa

Lesen Kristusov corpus večjih dimenzij (176 × 210 × 30 cm) je na ogled v razstavni dvorani št. 1 stalne razstave Narodne galerije. Deluje izjemno ekspresivno, saj je les z le skromnimi fragmenti polihromacije zaradi neprimerne uporabe pred prihodom v Narodno galerijo, hudo izlužen. V razstavnem katalogu Gotska plastika na Slovenskem (1973) je Emilijan Cevc zapisal: »Zdi se, da je Križani visel dalj časa na prostem, bržčas na pokopališkem križu, kjer ga je razžrlo vreme. Prvotno njegovo mesto pa je bilo morda v cerkvenem slavoloku.«

Ob natančnem ogledu plastike kmalu opazimo vrsto drobnih detajlov, ki skoraj izničijo vtis ekspresivnosti in opazovalca napotijo k občudovanju tihe žalosti, ki jo izžareva trpinčeno telo Križanega v njegovih zadnjih vzdihljajih.

Če nam uspe odmisliti poškodbe, ki jih je leseni plastiki prizadejal zob časa, ugotovimo, da je pred nami lepò grajeno moško telo, skoraj akt, saj le tesno ovit ledveni prt zakriva naročje. Telo je iztegnjeno. Kolena so ravna, desna noga pribita na levo. Roki sta skoraj vodoravni in napeti. Na solidno grajenem prsnem košu je nakazan rebrni lok, v pasu pa se trup opazno zoži. Manjša glava je nagnjena v desno in rahlo sklonjena naprej; na desno ramo pada čop močno skodranih las. Izrazite obrazne poteze so fino in detajlno modelirane, oči skoraj zaprte, usta lahno odprta. Veliko pozornost je rezbar posvetil ne le lasem, ampak tudi bradi in brkom; zadnjih ni nad zgornjo ustnico. Krhka trnjeva krona je ohranjena le fragmentarno. Celotna površina telesa deluje verno, saj pod kožo slutimo skelet, mišice, kite in žile, na površini pa se je rezbar posvetil tudi gubam in gubicam, npr. okoli oči, na čelu, na levi dlani, okoli kolen, nad desno peto.

Mojster je bil vešč svojega posla: sledil je vernosti človeškega telesa in hkrati dosegel tisto stopnjo stilizacije, ki je bila potrebna, da je ohranil lepotnost telesa Božjega sina, kar je ustrezalo kanonu časa. Albrecht Dürer (Nürnberg, 1471–1528), sodobnik rezbarja obravnavanega Križanega, je v osnutku uvoda svojega slikarskega priročnika zapisal, da je bil antičnemu svetu ideal lepote Apolon, medtem ko je za njegove sodobnike podoba Kristusovega telesa nekaj najlepšega. Nedvomno je avtor Križanega iz Dramelj sledil tej miselnosti in stremljenju, kar mu je uspelo virtuozno preliti v umetniški rezbarski izdelek.

Slovenska umetnostnozgodovinska literatura je to plastiko dalj časa obravnavala kot delo domačega (kranjskega) mojstra, ki naj bi nastala v času med letoma 1500 in 1520. Šele leta 2016 je Andrej Smrekar za Križanega iz Dramelj nakazal možnost uvoza iz južnonemškega prostora in njegov nastanek časovno osredotočil okoli leta 1515.

Zadnja usmeritev se je izkazala za umestno. Ob pregledu vélikih razpel na Bavarskem je pozornost vzbudila serija Križanih velikih dimenzij, delo znamenitega švabskega kiparja Veita Stossa (Horb am Neckar, 1477 – Nürnberg, 1533). Mojster je izdelal več velikih lesenih razpel za nürnberške cerkve in kapele, skoraj identične izdelke istega mojstra najdemo tudi v Krakovu (Marijina bazilika) in okolici (Iwanowice) pa tudi v Firencah (Ognissanti). V višino merijo od 147 do 207 cm, v širino pa od 154 do 199 cm. Vsi so iztegnjeni, s skoraj vodoravnimi in napetimi rokami. Vsem je glava omahnila na desno stran, kamor se brez izjeme spušča tudi čop kodrastih las. Koža prekriva napete mišice, kite in žile ter ne skriva skeletnih oblik. V vseh primerih je desna noga pribita na levo. Obrazne poteze so v vseh inačicah skoraj identične; skrbno negovana brada in brki so oblikovani po istih vzorcih. Danes so trnjeve krone različne, ne le oblikovno, temveč tudi po ohranjenosti. Rezbar si je drznil razviti fantazijo le pri oblikovanju ledvenega prta, kjer ni bil zavezan kanonu: v nekaj primerih je tesno oprijet (morda tudi zaradi pozneje odlomljenih fino oblikovanih zvihranih delov draperije), v drugih pa je bogatejši tako po količini blaga kakor po številnih umetelno zavezanih vozlih in/ali modno vihrajočih, močno v prostor segajočih plastičnih zaključkih.

Stossov rezbarski rokopis je glede na zgoraj navedeno brez dvoma prepoznaven tudi pri Križanem iz Dramelj. Naš primerek je po formalnih značilnostih blizu tako razpelu v Germanskem nacionalnem muzeju (1505–1510), kakor tudi tistemu v nürnberški cerkvi sv. Lovrenca (1516‒1520), medtem ko je oblikovanje ledvenega prta skoraj identično tistemu na miniaturnem rezljanem razpelu (34,5 × 33 × 6,5 cm) istega avtorja, ki je bilo namenjeno osebni pobožnosti in je od leta 2019 del zbirke Gettyjevega muzeja v Los Angelesu (1510–1515).

Avtorica
Mojca Jenko

Predstavitev: četrtek, 7. marec 2024, ob 18.00

7. marec – 3. april 2024
Narodna galerija
Prešernova 24
1000 Ljubljana